معماری ایران 45 ص

دسته بندي : علوم پایه » پاورپوینت معماری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏1‏- ويژگي‏‌‏هاي معماري ايران :
‏شناخت ويژگي‏‌‏ها و عناصر بارز و برجسته معماري ايراني. از غير مادي ترين مسائل معماري يعني نور، ملموس ترين آنها يعني فضا و مكان در اندك صفحات اين رسانه نمي‏‌‏گنجد. لذا در اين پروژه به ويژگي‏‌‏هايي اشاره مي‏‌‏شود كه به نوعي با مباني نظري و روند طراحي من در خانة معماران ايران ارتباط نزديكتري دارند.
‏«‏معماري ايران مجموعه‏‌‏اي را شامل مي‏‌‏شود كه در دوره‏‌‏هاي مختلف تاريخي و جغرافيايي دستخوش تغييراتي شده است. ‏- گامران افشار نادري، معماري ايران ص 90
‏»
‏چنانچه هدفمان بررسي مشخصه‏‌‏هاي اين معماري باشد، ناگزير هستيم آثار را به ايده‏‌‏هاي تشكيل دهندة آنها تجزيه كنيم. اين ايده‏‌‏ها كه خاصيت الگويي دارند به طور مستقل قابل بررسي هستند. الگوي سازماندهي چهار ايواني، حياط مركزي و شيوه‏‌‏هاي خاص تقسيم هندسي سطوح و .. از جملة اين الگو هستند.
‏مقوله‏‌‏هاي فوق دستاوردهاي معماري ايران هستند كه در هر اثر به گونه‏‌‏اي منحصر به فرد تبلور مي‏‌‏يابند. هر بنا گذشته از آنكه در كليت خويش به عنوان ‏«‏اثر‏»‏ قابل بررسي است حاوي نكاتي است كه آنرا به آثار ديگر مربوط مي‏‌‏كند.
‏مباني مشترك آثار معماري ايران وسيع‏‌‏تر از هر گونه دسته بندي است اين مباني و هرگز در تمامي آثار تبلور يابند. ‏«‏ويژگي‏‌‏هاي معماري ايراني در نظام پيچيدة مشابهتهاي خانوادگي قابل درك است‏» ‏- همان
‏معماري ايران بيش از وجود بركثرت دلالت دارد.‏ نور، رنگ، طرح و نقش و فضا و مكان ‏زمينه‏‌‏هايي هستند كه در آنها معماري ايران به گونه‏‌‏اي بارز از خود واكنش نشان داده است.
‏1-2- نور
3
‏نور كليد درك جهان به لحاظ بصري است. نور بر كيفيت فضا مستقيماً تأثير مي‏‌‏گذارد بناهاي امروزي اغلب نوري گسترده و يكنواخت داند. و از اين لحاظ ‏نورپردازي ادراك ساختار فضا را دگرگون نمي‏‌‏كند. نور مناطق خشك و مركزي ايران درخشنده و شديد است و سايه‏‌‏ روشن‏‌‏هايي قوي ايجاد مي‏‌‏كند. معماران اين مناطق حداكثر بهره را از نور محيط، در ارزش گذاري معماري برده‏‌‏اند. در فضاي بيرون فرم محدب و اغلب فاقد چين و شكن و شيار يا برجستگي‏‌‏ گنبدها و طاق‏‌‏ها و طيف وسيعي از سايه ‏–‏ روشن را ايجاد مي‏‌‏كند. حركت سايه‏‌‏ها در طول روز حركتي را در فرم ايستاي ابنيه ايجاد مي‏‌‏كند. عناصر اصلي ساختمان از طريق تورفتگي و بيرون آمدگي با چرخش زاويه سايه توليد كرده و مشخص مي‏‌‏شوند.
‏در ابنيه خاص اغلب از مصالح براق براي پوشاندن ديوارها و گنبدها استفاده شده است كاشي، نقره، طلا، آينه و سنگ صيقلي، همه نور را منعكس مي‏‌‏كنند. سطوح مقرنس و يزدي بندي همچون الماس تراش خورده نور را مي‏‌‏شكنند و منعكس مي‏‌‏كنند. از خاصيت انعكاسي نور وتصوير در آب نيز به كرات استفاده شده است.
‏نام عمارت چهل ستون در اصفهان از آن جا مي‏‌‏آيد كه تصوير ايوان بزرگ آن با بيست ستون در آب استخر مقابل منعكس شده و بدين جهت تعداد ستون‏‌‏ها دو برابر به نظر مي‏‌‏رسد. در زير زمين‏‌‏هاي خنك و تاريك كه براي استراحت بعدازظهر تابستان مورد استفاده قرار مي‏‌‏گرفته‏‌‏اند، حوض قرار مي‏‌‏داده‏‌‏اند كه، علاوه بر ايجاد رطوبت و خنكي، نور ضعيف فضا را به اطراف منعكس كند. در حمام‏‌‏ها نيز نورگيرهاي سقفي به گونه‏‌‏اي طراحي شده‏‌‏اند كه نور خورشيد را درون خزينه شكل گيري ايدة فضا نقش مهمي ايفا مي‏‌‏كند. نور و آب دو عنصري هستند كه اغلب محورها و مراكز اصلي فضا را مشخص مي‏‌‏كنند. در باغ‏‌‏هاي ايران كانال‏‌‏هاي رو باز آب، همچون مسيرهايي نوراني، هندسة باغ و سازماندهي متقارن آن را به نمايش مي‏‌‏گذارند. حوض‏‌‏ها در داخل ساختمان، زير گنبد و منطبق برمحور عمودي نورگير اصلي كه در رأس گنبد قرار دارد واقع مي
3
‏‌‏شوند. در حياط‏‌‏ها نيز آب همواره در مركز است.
‏3-1 نور و رنگ
‏رنگ بدون توجه به نوري معناست. مواد رنگي در واقع نور را تجزيه، بخشي از آن را جذب و بخشي ديگر را منعكس مي‏‌‏كنند. آن چه از نور منعكس مي‏‌‏شود رنگ ناميده مي‏‌‏شود. در نور مصنوعي كه داراي طبيق متفاوت با نور خورشيدي است رنگ ها به صورت متفاوتي به نظر مي‏‌‏آيند. در نور درخشان ‏ايران رنگ‏‌‏ها به آبي و زرد ميل مي‏‌‏كنند. اين مسئله شايد يكي از دلايل استفاده از اين دو رنگ را در كاشي كاري توضيح دهد. در فضاهاي دروني با عبور دادن نور از شيشه‏‌‏هاي رنگي افكت‏‌‏هاي بسيار جذابي توليد شده است. گاه نيز از سنگ‏‌‏هاي شفاف رنگي در نورگيرها استفاده كرده‏‌‏اند. نور بر مواد رنگي اثري مخرب دارد. اكثر ‏مواد رنگي تحت تأثير نور رنگ خود را از د‏ست مي‏‌‏دهند. يكي ديگر از علت‏‌‏هاي استفادة وسيع از رنگ‏‌‏هاي آبي و فيروزه‏‌‏اي در معماري ايران مقاوم بودن اين رنگ‏‌‏ها در مقابل نور خورشيد است. نور و رنگ اگر چه به يكديگر وابسته هستند، ليكن ماهيتي متضاد دارند. ماده روشنايي نور است و نور در طول روز، در شرايط متفاوت آب و هوايي‏ و در فصول مختلف تغيير مي‏‌‏كند. مادة رنگي ‏همواره ثابت است. در مينياتور تصاوير فاقد سايه‏‌‏اند. فضاي ترسيم شده فضاي مطلق است كه مشمول عوامل ناپايداري چون نور نمي‏‌‏شود. در ابنية خاص دورة صفوي ‏گاه سطوح مزين به كاشي‏‌‏هاي رنگين با كمترين تورفتگي و برجستگي به گونه‏‌‏اي ايجاد شده‏‌‏اند كه رنگاميزي آن‏‌‏ها بمانند نقوش مينياتور مطلق و ثابت به نظر برسد.
‏3-2- نور و نقش
5
‏براي بارز كردن نقوش در ايران نيازي به تزئينات بسيار برجسته و فرم‏‌‏هاي حجمي در بيرون ساختمان نيست. شايد ارجحيت كار بر روي نقوش برجسته نسبت ‏به مجسمه سازي با ايجاد احجام در ايران گذشته از دلايل مذهبي تا حدي متأثر از اين ويژگي باشد. نقوش برجستة دورة هخامنشي در نور غير مستقيم و يكنواخت كمتر قابل درك هستند. ولي در زير آفتاب درخشان از فاصلة دور ديده مي‏‌‏شوند. نقوش در معماري ايراني داراي سلسله مراتبي مشخص هستند. به كارگيري نور اين سلسله مراتب مورد تأكيد بيشتري قرار مي‏‌‏گيرد. چنان كه گفته شد، فرم‏‌‏هاي اصلي نما از طريق ايجاد تورفتگي‏‌‏ها و بيرون زدگي‏‌‏هاي شديد و ايجاد افكت قوي سايه و روشن‏ ‏مشخص مي‏‌‏شوند. فرم‏‌‏هاي فرعي و مكمل ساية كمتري ايجاد مي‏‌‏كنند و كمتر به چشم مي‏‌‏آيند. برخي از نقوش نيز فاقد سايه هستند و كمتر ديده مي‏‌‏شوند. نورپردازي گنبد خانه‏‌‏ها نيز به گونه‏‌‏اي است كه هندسة پيچيده كاربندي‏‌‏هاي سقف را بهتر به نمايش بگذارد. خود اين نقوش نيز جهت ايجاد سطوح متناوب سايه و روشن با پيروي از هندسة خاصي ساخته مي‏‌‏شوند. (يكي ازمهارت‏‌‏هاي قابل توجه معماران و صنعتگران ايراني ‏«‏شكار نور‏»‏ است. ‏- همان
‏نقوش برجستة سطوح پيوستة ديوارهاي سنگي و آجري نور بي تفاوت محيط را شكار كرده به گونه‏‌‏اي خاص در معماري وارد مي‏‌‏كند. تنها از طريق ايجاد نقش است كه نور در فضاي بيروني از آن معماري مي‏‌‏شود. برج‏‌‏هاي آجري دورة سلجوقي و ايلخاني نمونه‏‌‏هاي بسيار بارز اين جنبه از كاربرد نور در معماري هستند.
‏3-3- نور و فضا
‏در معماري ايراني توجهي خاص به ديالتيك نظم و نور ديده ميشود. در بيرون ساختمان عموما از نور براي تأكيد بر خصوصيات حجمي بنا استفاده مي‏‌‏شود. دريچه‏‌‏هاي عمودي موجود در بادگيري‏‌‏هاي يزد لكه‏‌‏هاي تاريك عمودي و تكراري را ايجاد مي

 
دسته بندی: علوم پایه » پاورپوینت معماری

تعداد مشاهده: 4603 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:31 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل