معماری باروک
دسته بندي :
علوم پایه »
پاورپوینت معماری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
سبک معماری باروک از ویکیپدیا ، دایره المعارف رایگان
برای سبک باروک در مفهومی کلی تر به باروک مراجعه شود.
معماری باروک، دراوایل قرن هفهم در ایتایلا شروع شد، لغت روم انسان گرایی (humanist Roman) معماری رنسانس رابه خود گرفت و آن را و آن رابه سبک جدید بیانی ، تئاتری ، مجسمه سازی مورد استفاده قرار داد.
که بیانگر پیروزی کلیسای ودولت معتقد به قوای نامحدود الهی بود. اهتمامات معماری جدید برای رنگ، نور و سایه ارزش های مجسمه سازی سبک معماری باروک را مشصخه گذاری می کند. اما وقتی که رنسانس روی ثروت و قدرت محکمه های ایتالیا حاکم شد و ترکیب از نیروهای سکولار و مذهبی گردید، معماری باروک حداقل به طور مستقیم به حرکت ضد اصطلاحات ،حرکت که در کلیسای کاتولیک برای اصلاح کردن خودش درپاسخ به اصلاحات پروتستان بود مرتبط می شد.معمولاًشورای ترنت(trent )( 1563-1545) بعنوان آغازگر ضد اصلاحات مطرح شد.
باروک به یک نیاز برای معماری تبدیل شد که از یک طرف در احساسات عواطف قابل دسترس تربود و از طرف دیگرنمود هویدای ثروت و قدرت کلیسا بود. سبک جدیدخود رابه طورخاص در بافت ترکیبات مذهبی جدید مانند تیتنیز ( Teatines) و سیوعیون (sesuits) نشان داد که هدف آن بهبود دادن پارسایی و پرهیز کاری مردم بود.تا اواسط قرن هفدهم سبک معماری باروک تجلی سکولار خود را به صورت کاخ های بزرگ بدست آورد که اولین آنها در فراسنه به نام ( Chateau de maisons) (سال 1647) نزدیک پاریس از فرانیس من استار بود و پس در سراسر اروپا گسترش داشت.
فهرست
1- پیشگامان و شخصیت های معماری باروک
1-1. باروک و استعمارگری
کلیسای با سالن بزرگ کلیسای جامع نوترم دلم دُ کوبک رانشان می دهد
2- روم و جنوب ایتالیا
3- ایتالیای شمالی
4- فرانسه
5- جزیزه مالت
6- هند
7- بلژیک
8- انگلستان
9- اسکاندیناوی
10- امپراطور مقدس مریم
11- بازار مشترک لهستان - لیتوانی
12- مجارستان ورومان
13- روسیه
14- پرتغال و برزیل
15- اسپانیا و بلژیک
16- اسپانیا آمرکیا
17- ترکیه
18- منابع دیگر
19- نکات قابل توجه
پیشگامان و شخصیت های معماری باروک
ساختمان های رومی قدیمی میشل انجلو بطورخاص کلیسای دارای سالن بزرگ ست پتیر را می توانپیشگام معماری باروک درنظرگرفت به گونه ای که طراحی آن شامل مجموعه بسیار بزرگ می باشدکه قبلاً ناشناخته بوده است .
دانش آموز اوجیاکومودُلاپور تا (Glacomo della porta) این کار را در روم به
طور خاص درسر در کلیسای سیوعیون حضرت مسیح ادامه دادکه بطور مستقیم
به مهمترین سردر کلیسا سبک معماری اولیه باروک ........ شـود که سانتاسـوز انا
توسط کارلو مادرنو می باشد. در قرن هفدهـم سبـک باروک در سـراسـر اروپا و
آمریکا ی لاتین گسترش یافت در آنجا به طور خاص توسط طرفداران سیوعیون
ارتقاء داده شد .
قصر ترنر (آلمان)
رانشان میدهد.
مشخصه های مهم معماری باروک شامل موارد ذیل می شود:
3
*سالن های طولانی و باریک که توسط شکل های گسترده تر و گاهی اوقات
دایره ای جایگزین می شوند.
* ........ نمایش و مهیج از نور، خوا از کنتراست های قوی نور- و – سایه ، اثرات
مربوط به نقاشی سیاه قلم (یعنی کلیسای صومعه و ستن برگ) یا نور پردازی
هماهنگ بوسیله چندین پنجره ( یعنی کلیسای صومعه وین گارتن)
*استفاده وافر و زیاد از تزئینات( puttos ساخته شده ازچوب که غالباً طلا کاری
شده می باشد) گچ بری یا گچ و سیمان ، سنگ مرمر با نمای صیقلی ).
* نقاشی های آبرنگی خیلی بزرگ روی سقف
*سردر خارجی غالباً دارای مشخصه برآمدگی مرکزی مهیج و نمایش می یابد.
*قسمت داخلی غالباً بیش از یک پوسته نقاشی و مجسمه سازی ندارد ( به طور
خاص در معماری کهن باروک )
*اثرات فریبنده مانند " Trompe l oeil: و ترکیب نقاشی و معماری
* ترکیب معماری باروک Bavarian چک ، لهستان و اکراین سبدهای
طلایی و فور زیادی دارد.
*ستون های تثلیث مقدس و ( Marian) درکشورهای دارای مذهب کاتوکلیک
برپا می شوند که غابلاً بخاطر ............ برای پایان یافتن لوح منقوش می باشد.
معماری باروک و استعار
گرچه تمایل به این صورت بوده استکه معماری باروک بعنوان پدیده ای اروپایی درنظر گرفته شود، شخص نبایدفراموش کند که آن با شروع استعمار اروپایی همراه و در درون آن قرار دارد. مستعمره ها به توسعه دولت های متمرکز و قوی با اسپانیا و فرانسه نیاز داشتندپس اولین حرکت در این سمت قرار گرفت. استعمار باعث پیدایش مقادیر بسیار بزرگی از ثروت نه فقط به صورت نقره که ا زمعادن بوسیوی ، مکزیک و جاههای دیگر استخراج می شد بلکه همینطور به صورت تجارت حاصل شده در کالا هایی مانند شکر، تبناکو و غیره بود. نیاز برای کنترل مسیرهای تجاری ، انحصارهای تجاری و برده داری بطور خاص توسط فرانسه در ................. قرن هفدهم کنترل می شد و چرخه تقریباً بی پایانی از جنگ ها رابین قدرت های مستعمر اتی : جنگ های مذهبی فرانسه، جنگ سی ساله(1678و1648) جنگ فرانسه ، اسپانیا ( 1653) جنگ هلند ( 1678-1672) و غیره کنترل می شد.
سوء تدبیراولیه ثروت مستعمراتی توسط اسپانیولی ها باعث شد که آنها در قرن شانزدهم ( 1557و 1560) دچار ورشکستگی شدند و فقط صورت محدود در قرن بعدی خودرا ترمیم سازند.
این نشان می دهد که چرا سبک باروک گرچه باشدت در اسپانیا توسعه یافت در حیطه ی بسیار گسترده ای بود. در اسپانیا معماری سطوح وسردرها برخلاف فرانسه و اتریش است که در آنجا شاهد ساخت قصرها و صومعه های بسیار بزرگی هستیم .
برخلاف اسپانیا ، فرانسه در دوران جانباستیک کلبرت ( 1683-1619) وزیر مالی صنعتی کردن اقتصاد خودرا آغاز کرده بود و بنابراین می توانست حداقل در ابتدا اولین بانی های جریان سرمایه باشد. درحالی که این برای صنعت ساختمانی دهند، خوب بود، سرمایه جدید باعث تورم شد که مانند آن هرگز قبلاً ترجبه نشد بود . اساساً پولداران پولدارتر شدند و فقیران فقیر تر شدند . روم به تعداد خانه به دوشان از کلیسای های مجلل جدید برخوردار شده بود.
روم و ایتالیای جنوبی
معماری مقدس در دوره ی باروک آغاز شروع خودرا در نمونه والگوی ایتالیایی از کلیسای دارای سالن دراز با گنبد صلیبی و با تالار مرکزی کلیسا بود. یکی از اولین ساختارهای روسی که با معاهده های روش گرایی شکسته شد در رُسو ( Gesu) نمونه گذاری میشد که کلیسای سانترسوزایا بود و توسط کارلومادرنو طراحی و ساخته شد. سبک ................. ستونها
3
، نیم ستونها ، ابنارهای مرکزی و پیشامدگی و دکوراسیون تراکم مرکزی پیچیدگی رابه ساختار اضافه می کرد. یک سرزنده ی ابتدایی با قوانین طرح کلاسیک وجود داشت که هنوزدقت خودرا حفظ میکرد .آنها از سقف ها گنبدی برخوردار بودند.
همان تأکید روی انعطاف ، تداوم و تأثیرات نمایشی در کار پیترورا کورتوبا توسط سانلاکا ، سانتا ، مارتینا ( 1635) وسانتاماریا، دولاپاس (1656) نشان داده شد کاملا بدیهی بود. ساختمان دوم با پره های مقعر طراحی شده بود تا نمای تئاتری را شبیه ساز می کنند ، به سمت جلو آورده شده بود تا یک میدان و بازار کوچک در جلوی آن را پرکند . دیگر اثرات رومی در آن دروه نیز به سبک تئاتری فر اگیرشده بودند و نمای شهر اطراف رابه صورت نمایی از محیط تئاتری برجسته ی ساختند.
شایدبهترین مثال شناخته شده از این رروش میدان ذوزنقه ای سنت پیترز می باشدکه به عنوان شاهکار تئاتر باروک مورد توجه قرار گرفته است. میدان بادو ردیف ستون می باشد و توسط جیان روانزو برمبنی روی یک مقیاس بسیار بزرگ بی مانند طراحی شده است تا متناسب با فضا باشد و احساسات هیبت را در برداشته باشد.طرح دلخواه بر.............کلیسای بیضی شکل رنگارنگ سنت آندری ال گرین آل( 1658) بوده است که محراب رفیع و گنبد بلندش نمونه ی متمرکزی از معماری جدید را فراهم می سازد. ایده ی او در ارتباط با خانه ی شهری باروک توسط بالازوبار برنسی ( 1629) و بالازوچیگی - اروش کالچی( 1664) که هردو در روم می باشند نمونه گذاری می شود.
رقیب اصلی برینی در پایتخت پاپی، فرانسسکو برمینی بود که طرح های او از سـاختـارهـای
منظم جهان تیم در رنسانس حتی به صورت نمایشی تر تفاوت داشت با توجه به اینـکه توسـط
نسل های بعدی به عنوان یک انقلاب در معماری مورد تحسین قرار گرفتـه اسـت برومیـن روش
( دارای شکل انسان 1 ) قرن شانزدهم را محکوم می کرد در پی این بود که طرح معماری خود
رابرپایه اشکال هندسی پیچیده قرار دهد. به نظر رسید فضای معماری بر......... وقتی که لازم شود
انبساط یا انقباض داشته باشد، و این قرابت و همریشگی را باسبک گذشته میشل انجلو نشان میداد.
شاهکار مجسمه ای و شمایلی او یک کلیسای کوچک سان کارلواله کوداتروهانتین می باشدکه با طرح
بیضی شکل موج دار سبک های پیچیده ی مقعر ومحدب متمایز می باشند اثر بعدتر«سانت ایووآلا اس
سانت آیودالا بین زا: فرانسکو بارومین
پین زا» همان ناسازگاری از سطح صاف و حالت های سرزنده رانشان میدهد که توسط گنبد نانوسی در
بارکنی شکل خلاصه می شود.
بعداز مرگ برمین در سال 1680 ، کارلو فانتانا به عنوان پرنفوذ ترین معمار مطرح شد که در روم کار می کرد سبک اولیه او با مشخصه ی سردر کمی مقعر سان مارسلو آن کورسو را داشت . روش آکادمیکی فانتانا گرچه از قوه ی هوش خیره کنندگان قبلی او در روم برخوردار نبود تأثیر قابل توجهی روی معماری باروک هم از طریق دست نوشته های فراوان و هم از طریق تعدادی از معماران بود که آموزش داده بود و کسانی بود که ایده های باروک را در سراسر اروپای قرن هیجدهم منتشر ساختند.
قرن هیجدهم پایتخت جهان معماری اروپا بود که از روم به پاریس منتقل شد. روکوکوی ایتالیایی که از دهه ی 1720 به بعد در روم شکوفاشد عیناً با ایده های .................. تأثیر گرفته بود. با استعدا ترین معماران فعال در روم - فرانسسکو سنگ تیس ( استپ هار اسپانیایی،1723) وفیلیپور اگازینی(پیزاسانت ایگنازیو، 1727) تأثیر کمی خارج ازکشوربومی خود داشته اند همان طور که تعداد زیادی از فعالان معماری باروک سیسیل شامل جیووانی با تیس تا واکارینی، آندری آلما وجیوست و نانزیو مار وگ لیا این کار را انجام دادند.
آخرین مرحله از معماری که درایتالیا با کاخ کسرتای سویی جی وان ویت سی
مشخصه گذاری می شود که بزرگترین ساختمان بنا شده در اروپا در قرن
هیجدهم می باشد. مدیون مدلهای معاصر فرانسوی و اسپانیایی می باشد کاخ
بامهارت به چشم اندازو منظره مربوط می شود در ناپلزوکسـرتا، و ان ویک لی
سبک آکادمیکی کلاسیکی فوقی با توجه به یسکان به زیبایی شناسی و
مهندسی انجام داد. سبکی است که انتقال ساده ای به مکتب نوع کلاسیک
را دربردارد.
4
شمال ایتالیا
باسیلی کادی سوپرگا نزدیک تورین : فیلپوجا وارا
در شمال ایتالیا پادشاهان از خاندان سوومی به طور خاص سبک جدیدی را
گرفته اند،انها یک تسلیس برلیانی از معماران کانیو کارینی ، فیلیپو جا وارار
وبرنالدو ویتونی– رابه کار گرفتند تاجاه طلبی سیاسی زیاد خودرا نشان دهند
وجایگاه پادشاهی ازسلطنت دودمان خود را به دست آورند.
کارینی یک راهبه ی پیرو ارسطو بود که تعداد زیادی از سنت هاشامل معماری گوتیک را ترکیب ساخت تا ساختار معماری غیر منطقی را پدیدآورد که به خاطر ستونهای بیضی شکل وسردرهای غیر متعارفشان قابل توجه بودند .برپایه ی یافته های از هندسه و استرو تومی (sterotomy) معاصر ، گراینی مفهوم معماری کج (architectura oblique) را ساخت که به سبک برومینی هم از لحاظ تئوریکی و هم از لحاظ جسارت ساختاری نزدیک بود. بازالاکاری نانوی مربوط به گراین (1679) رزرق وبرق دارترین کاربرد مربوط به سبک باروک برای خانه ی خصوصی در قرن هفدهم بوده است.
اشکال مایع، جزئیات بدون وزن و جبنه های هوایی معماری ........ رااز هنر ر.کوکو بینی گرفته ست گرچه اقدام او کاملاً درحیطه ای فراتر از تورین می باشد. جالب ترین طرح های ........... برای ویکتور آمادونیس دوم از ساردنیا خلق شده است. تأثیر بعدی باسیبیکاری سوپرگای او( 1717) از خط بالارونده آن و مکان قرار گرفتن ماهرانه ای ان رومی تپه بالای تورین می باشد. تزئینات و نقوس اطراف آن بیان آزادتری را از شکل معماری در شکارگاه پادشاهی پالازنیادی استاپی نی ای ( 1729) را مورد تأکید قرار می دهد جا وارار این شغل کوتاه اماپرحادثه را در مادریدتمام کرد در آنجا او روی کاخ های پادشاهی در له گرانجا و آارن جوز کارکرد.
درمیان افراد زیادی که عمیقاً با شکوه و تنوع جادار و گارینی تحت تأثیر قرار گرفته بودند هیچ کدام مهم تراز برنالدو .................. نبودند . این معمار ..............به خاطر ظهور کلیساهای پر زرق و برق روکوکو به یاد اورده می شود، طرح های پیشرفته ی او غالباً دارای طاق های چند تایی ، ساختار در ساختار و گنبد در گنبد می باشند.
فرانسه
مقاله اصلی : معماری باروک فرانسه
مرکز معماری سکولار باروک، فرانسه بود . درآنجا 3 نمای بالدار باز از کاخ به صورت روشی ذوزنقه ای در اوایل قرن شانزدهم ساخته شد اما کاخ لوگرامبرگ از سولومان روبراس بود که جهت متعالی و کلاسیک را نشان دادکه معماری باروک فرانسه در پی پیدایش آن بود. برای اولین بار کورپ دوروجیس به عنوان نشان دادن سقف اصلی ساختمان مورد تأکید قرار داده شد. درحالی که با لهای کناری به صورت سلسله مراتبی که ارزش تر بودند، به طور مقتضی معیار آنها پایین تر بود. برج قرون و سطی یی به طورکامل با برآمدگی مرکزی به شکل در وازه ی سه طبقه تاریخی جایگزین شده بود.
ترکیب روبراس از عناصر سنتی فرانسه( یعنی سقف های شیروانی بلند و خط سقفی پیچیده ) با اقتباس کاملا ایتالیایی (یعنی هاتی سازی همه جاموجود فروان گرفته شده ازپالازوپی تی در فلورانس ) براین بودتاسبک لوئیس XIII را مشخصه گزاری کنید. شایدکامل ترین فرمول ساز روش جدید فرانسومن سارت یک کمال گرای خستگی ناپذیر بود که براین بود تا معماری باروک کامل را به فرانسه وارد کند درطراحی اوبرای شاتودو مزون ( کاخ خانه ها) ( 1642) ، من سارت در هماهنگ سازی فرایندهای دانشگاهی معماری باروک موفق شد درحالی که احترام به خصیصه های معماری بوتیک ازسنت فرانسه حفظ می کرد.
کاخ خانه ها(شکل) سنت ادامه دار ازکاخ های بعداز برون و سطـی قـرن شانـزدهم
تاخانه های روستایی ویلایی قرن هیجدهم رانشان می دهد .ساختار شدیداً متقارن
است به طوری که ترتیبی در هر طبقه به کار برده شده است که طور خاص به شکل
نیم ستون می باشدنمای سردر تاج دارشده باسقف بزرگ شده ی جدا با انعطاف قابل
ملاحظه ای نمود داردو مجموعه ی کلی مانند یک سه بعدی می باشنـد .ساختـاهای
من سارت باباریکه هایی از اثرات دکوراسیونی پراز شکوفه می باشندبنابرایـن نمـودی
وو-لو-ویک تون،نزدیک پاریس : لوئس لوو و آندره لو نوتر، 1661
از روم معاصر هستند.تأثیر معماری باروک ایتالیایی وجود ندارد و به حیطه ی تزئینات
دکوراسیونی واگذار شده است.
مرحله ی بعدی در توسعه ی معماری ساختمانی اروپایی شامل تلفیق باغچه ها در ترکیب