تحقیق تابلوهای بزرگ تبلیغات شهری یا بیلبورد (قابل ویرایش)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏تابلوهای بزرگ تبلیغات شهری یا بیلبورد
‏تعریف واژه بیلبورد
‏واژه "BILLBOARD"‏ مرکب از دو بخش Bill‏ و BOARD‏ است. Bill‏ دارای معنی، لایحه قانونی، قبض، صورتحساب برات، سند، اسکناس و ... و Board‏ به معنای مقوا، تخته، یا هر چیز مسطح، میز غذا، تخته پوش کردن و ... می‌باشد. بیلبورد ابزاری تبلیغاتی است که از چوب، آهن، کاغذ و یا دیگر مواد قابل استفاده تشکیل شده است و در جاده‌ها، روی ساختمانها و مکانهای عمومی نصب می‌گردد.
‏در قرن نوزدهم ميلادي بيلبوردها به طور گسترده‌اي جايگزين تصاويري شدند كه بر ديوارها چسبانده مي‌شدند يعني در زماني كه رقابت براي مكان نصب مناسب مجريان تبليغاتي را وادار ساخت ابزاري جديد نمود. با اختراع اتوميبي و گسترش بزرگراه‌ها بيلبوردها عموميت بيشتري به عنوان يك ابزار تبليغاتي با گستردگي بالا پيدا كردند. و شركتهاي تبليغات شهري مالك و مجري بيلبوردها اندازه سطح تبليغ آنها به قطع مشخصي استاندارد نمودند. امروزه تبليغات روي بيلبردها بايد بگونه‌اي باشد كه موجب جلب توجه سريع يك راننده شود و پيامهاي تبليغاتي لزوما كوتاه و طرح آن اغلب نماي بزرگ شده محصول باشد.
‏از جمله تكنيكهاي مختلفي كه روي بيلبوردها قابل اجراست مي‌توان به كلاژ حروف طرحي كه از قاب بيلبورد بزرگتر است و بيرون آمده تكنيكهاي مختلف نورپردازي و يا نوشته‌هاي متحرك اشاره داشت. عبارت بيلبورد واژه مصطحي است كه جهت تبليغات و آگهي‌هاي تجاري در ايالت متحده مطرح و رايج شده است. در حالي كه در فرهنگ انگليسي به جاي كلمه بيلبورد از كلمه Bourding‏ ‏به همين منظور استفاده مي‌شود ودر واقع هر دوي اينها به معناي نوعي تابلوي تبليغاتي مخصوص نصب آگهي است كه اغلب بر روي آنها پوستر چسبانده مي‌شود.
‏از آنجايي كه بيلبوردها داراي قالب و جايگاه مخصوص نصب هستند و به صورت دوره‌اي اجاره داده مي‌شوند. پس از اتمام دوره اجاره آگهي جديدي جاي آن را مي‌گيرد.
‏واژه بيلبورد به تخته‌اي كه اجاره داده مي‌شود يا تخته اجاره‌اي و يا سطوح اجاره‌اي اطلاق مي‌گردد. در فرهنگ فارسي واژه مدوني براي بيلبورد نداريم.
‏مي‌توان آنها را تابلوهاي بزرگ تبليغات شهري نيز ناميد. البته به نظر نگارنده استفاده از خود واژه بيلبورد كاربردي‌تر و گوياتر مي‌باشد.
2
‏بيلبوردها شاخه‌اي از وسايل ارتباط تصويري هستند كه به شكل كلي‌تر جزو ابزارهاي تبليغات شهري قرار مي‌گيرند.
‏جايگاه بيلبورد در تبليغات شهري
‏در ميان انواع تبليغات شهري بيلبوردها جايگاه ويژه‌اي در بافت فيزيكي شهر دارند. بيلبردها ابتدايي‌ترين و ساده‌ترين وسايل تبليغاتي‌اند. زيرا مي‌توانند موضوع مورد تبليغ را با زبان موجز و خلاصه و با بهره‌گيري از عوامل و عناصر بصري مناسب بيان كنند و به راحتي در معرض ديد قرار مي‌گيرند. ضمن اينكه مي‌توانند محتواي يك پوستر آگهي و تا حدودي بروشور را نشان دهند. داراي قابليت‌هاي بيشتري نيز مي‌باشند. در بيلبورد امكان برجسته‌نمايي تا حد برخوردي واقع‌گرايانه وجود دارد.
‏مثلا براي آگهي و تبليغ يك اتومبيل مي‌توان اندازه واقعي اتومبيل را ساخت و به صورت واقعي روي تابلو نصب كرد. بيلبورد مي‌تواند با بهره‌گيري از نور الكترونيك و ساير امكانات تكنولوژي موجود و جديد به شكل بهتري در خدمت تبليغات قرار بگيرد. يك بيلبورد مي‌تواند در اندازه‌هاي مختلف و بصورت ثابت يا متحرك با نورپردازي‌هاي متنوع و مجموعه‌اي از عوامل ديگر در جايگاه‌هاي مناسب و با زاويه‌ مناسب در برابر ديدگان مخاطبان قرار گيرد و با طراحي جذاب تركيب‌بندي صحيح پيامي رسا و گويا و متناسب با آن از فاصله‌اي دور جلب توجه نمايد.
‏بيلبوردها در فضاهاي بسيار بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به همين دليل علاوه بر مشخصه‌هاي ذاتي مثل تبليغاتي بودنشان، از ويژگيهاي اصلي قرارداشتن در فضاهاي باز نيز برخوردارند. اين ويژگيها به شرح زير مي‌باشند:
‏"تبليغات در فضاي باز بدليل حضور بيشتر مردم در فضاهاي شهري صورت مي‌گيرد. بنابراين نكته قابل توجه اين است كه بايد بيلبوردها و فضاهاي شهري هماهنگي‌هاي لازم ايجاد گيرد. و در ساخت آنها با مهندسين شهرسازي مشورت شود. براي نصب آنها بايد حفظ زيبايي شهر لحاظ گرديده و از طرفي حداكثر ديد ممكن براي آن امكان‌پذير باشد. اين نوع تبليغ در دنياي متحرك صورت مي‌گيرد. يعني مدت زماني كه در اختيار افراد قرار دارد تا يك پيام دريافت گردد، حتي تا تقسيم‌هايي از ثانيه تقليل پيدا مي‌كند.
‏بعبارتي مي‌توان گفت يك بيلبورد، كاملا" اتفاقي و غير انتخابي است و همين باعث مي‌شود كه پيامهاي اين رسانه تاثير بر خودآگاه افراد داشته باشد.
‏علاوه بر خصوصيات ذكر شده، پيام بيلبوردها مي‌بايست بسيار قابل درك، سريع‌الانتقال، قابل رويت و واضح و روشن باشد و نكته بسيار مهم اينكه دربرگيرنده و يا ايجادكننده تابعي از احساسات مخاطبان نيز باشد.
3
‏تبليغات در فضاي باز از بعضي جهات به معناي زندگي در فضاي آزاد تبليغاتي است. پس تمام مخاطبان مي‌توانند بطور اصولي در ميزان موفقيت يك بيلبورد قضاوت نمايند و بيلبوردها نيز در معرض قضاوت ميليونها بيننده رورانه خود قرار خواهند گرفت. به همين دليل مي‌بايست عناصر تشكيل‌دهنده آن بسيار فراگير و گسترده عمل كنند. ميزان گستردگي و فراگيري هر بيلبورد با ميزان آمار بينندگان آن نسبت مستقيم دارد.
‏بعلت جدا بودن بيلبوردها از يكديگر و بعد مسافت بين آنها، بيلبوردها مي‌توانند اقدام به ارسال پيامهاي تبليغاتي مجزا و پي‌درپي و به يادآورنده قسمتهاي منفصل بنمايد.
‏اهميت اين نكته براي بازاريابان به همان اندازه‌اي است كه براي طراحان، و اين خصيصه بيلبورد را از ديگر رسانه‌ها كاملا" متمايز مي كند.
‏نگاهی کوتاه به تاریخچه بیلبورد درجهان
‏آغاز هنر بیلبورد
‏انسان از دوران سنگی به بعد به برقراری ارتباط عمومی را در خود حس کرد و ایده‌های بصری خود را با دیگران در میان نهاد.
‏روی دیوارهای غار آلتامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه طرح تعدادی گاو میش کوهان‌دار زخمی که در حال افتادن هستند و گاو و بز کوهی که در حال رمیدن هستند دیده می‌شود. قدمت این نقاشی‌ها به 10 تا 15 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در شهر طبس در مصر نیز پوستری یافت شده در جهان محسوب می‌شود که آگهی مربوط به یافتن یک برده فراری است. قرنها بعد یونانیان از ستونهای چوبی بنام آکسون استفاده می‌کردند و دستورات خود را برای بازیهای عمومی روی آن نصب و بردگان، این ستونها را به روم حمل می‌کردند. در پومپی روی هر یک از دیوارها بیلبوردهای پیام‌رسان آویزان بود. این آثار با آتشفشانی کوه وزو(در غرب ایتالیا نزدیک به شهر ناپل) در سال 79 میلادی مدفون شدند. در آخرین سالهای 1400 پس از میلاد مسیح نصب کردن اعلانات در اروپا مرسوم بود و آنها در میادین شهرها، کنار کلیساها و ساختمانهای عمومی مشاهده می‌شدند. در سال 1796 لیتوگرافی (چاپ سنگی) توسط زنفلدر اختراع شد و در سال 1870 پیشرفت تکنولوژی و مکانیزه شدن وسایل باعث پیشرفت هنر پوستر شد و طی انقلاب صنعتی، ماشین‌هایی برای تا زدن و بردیدن، چاپ کردن کاغذ و ایجاد سایه رنگها اختراع گردید. به وسیله این سایه رنگها که از نقاطی ریز تشکیل شده بودند طرحهای سه بعدی ایجاد می‌شد. در همین زمان توسط هنرمند فرانسوی شره نگریستن به تبلیغات از طرف عموم تغییر یافت شده در بکار بردن رنگ در پوسترهای مدرن، پیشقدم بود. او در آثارش از رنگهای جالب و بسیار عالی استفاده می‌کرد و همین عامل باعث جلب مردم به پوستر شد.
4
‏در سال 1800 اولین مکتب پوستر پایه‌گذاری شده و علاوه بر پوستر کوششهای زیادی جهت تبلیغات شهری انجام پذیرفت. فرانسوی‌ها به وسیله دستگاههای مکانیکی که پروژکتور نامیده می‌شد نور را به داخل کلمات نصب شده در خیابان می‌انداختند و به این وسیله در هوای ابری و یا تاریک کلمات نورانی چشم مردم را به خود جلب می‌کرد. در ایالات متحده و خیلی از کشورهای اروپایی فروشندگان برای تبلیغات، محصولات خود را از قبیل کفش و کلاه به صورت سه بعدی و در ابعاد بزرگ می‌ساختند و به وسیله اسب در خیابانها می‌گرداندند.
‏با تغییر قرن رشد بی‌نظیری در برنامه‌های اقتصادی و صنعتی قاره اروپا و ایالات متحده به وجود آمد. پیشرفتهای تکنولوژی در تهیه محصولات و افزایش جمعیت باعث خلق راههایی جدید برای معرفی محصولات و تبلیغ آنها شد. در بریتانیا علاوه بر تحولات صنعتی پیشرفتهای زیادی در زمینه ارتباطات نیز بوجود آمد.
‏طی سالهای اولیه 1900 روشهای مدرن کردن ارتباطات توسعه یافت و در نیمه دوم قرن نوزدهم دوربین اختراع شد و ورود عکاسی به تبلیغات راههای جدیدی را در این مسیر گشود و تحولی قابل توجه در امر تبلیغات بوجود آورد.
‏در ایالات متحده که هیچ کشوری نمی‌توانست در اولین دهه قرن بیستم باوی در مصرف‌گرایی رقابت کند، کمبود قوانین مربوط به اندازه و مکان آگهی‌ها باعث شد که هر کسی در هر جایی که بخواهد، آگهی نصب کند و آن را تجارت بخواند. گیجی حاصل از علائم، آگهی‌ها و تثیر آن روی محیط قبل از اختراع اتومبیل در آمریکا پدیدار شد. بالاخره بیمه کردن پوسترها و تعیین مدت زمان نصب آنها روی دیوار امری الزامی شد.
‏اجازه باید از طرف صاحب دیوار گرفته می‌شد و پس از آن تبلیغ کننده می‌توانست روی همه قستمتهای گرفته شده دیوار، پوسترهای خود را نصب کند.
‏به زودی در خیابانهای شلوغ توسط متصدیان نصب پوستر که در کار فروختن فضاهای بیلبورد خبره شده بودند. بیلبوردهای مربع با مستطیل، متشکل از دو تکه چوب نصب شدند. این تابلوها را در محلهایی مختلف روی دیوارهای چوبی نصب می‌کردند.
‏در دهه اول قرن بیستم انقلابی در حمل و نقل بوجود آمد و عادات مردم را در روش مسافرت کردن به مکانهای مختلف در دنیای غرب تحت تاثیر قرار داد. تبلیغ کنندگان یاد گرفتند که چگونه از راه تبلیغات بازارهایی را که قبلا" وجود نداشت خلق کنند. تصاویر بیلبوردها به مردم یاد می‌داد که چه محصولاتی را خریداری نمایند. در آن زمان جاده‌ها مکانهای مناسبی برای نصب بیلبوردها محسوب می‌شدند.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4305 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل