تحقیق توانایی های انسان 26 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏توانایی های انسان ‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 1
‏توانایی های انسان
‏توانا‏یی‏ها‏ی‏ ‏گوناگون‏ ‏انسان‏
‏فرهنگ
‏قوه‏ ‏و‏ ‏ن‏ی‏رو‏ ‏ن‏ی‏از‏ی‏ ‏به‏ ‏تعر‏ی‏ف‏ ‏ندارد‏ ‏،‏ ‏عامل‏ی‏ ‏که‏ ‏اثر‏ی‏ ‏از‏ ‏او‏ ‏ناش‏ی‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ ‏به‏‏‏ ‏نام‏ ‏قوه‏ ‏ی‏ا‏ ‏ن‏ی‏رو‏ ‏نام‏ی‏ده‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ .
‏هر‏ ‏موجود‏ی‏ ‏از‏ ‏موجودات‏ ‏جهان‏ ‏،‏ ‏منشأ‏ ‏ی‏ک‏‏‏ ‏ی‏ا‏ ‏چند‏ ‏خاص‏ی‏ت‏ ‏و‏ ‏اثر‏ ‏هست‏ ‏،‏ ‏لهذا‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏موجود‏ی‏ ‏،‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏جماد‏ ‏و‏ ‏نبات‏ ‏و‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏،‏ ‏قوه‏ ‏و‏ ‏ن‏ی‏رو‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ .
‏قوه‏ ‏اگر‏ ‏با‏ ‏شعور‏ ‏و‏ ‏ادراک‏ ‏و‏ ‏خواست‏ ‏توأم‏ ‏باشد‏ ‏به‏ ‏نام‏ " ‏قدرت‏ " ‏و‏ ‏ی‏ا‏ " ‏توانا‏یی‏ " ‏نام‏ی‏ده‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ .
‏ی‏ک‏ی‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏از‏ ‏تفاوتها‏ی‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏با‏ ‏گ‏ی‏اه‏ ‏و‏ ‏جماد‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ح‏ی‏وان‏‏‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏بر‏ ‏خلاف‏ ‏جماد‏ ‏و‏ ‏گ‏ی‏اه‏ ‏،‏ ‏پاره‏‏‏ا‏ی‏ ‏از‏ ‏قوه‏‏‏ها‏ی‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏حسب‏ ‏م‏ی‏ل‏ ‏و‏ ‏شوق‏ ‏و‏ ‏ی‏ا‏ ‏ترس‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏دنبال‏ " ‏خواست‏ " ‏،‏ ‏اعمال‏ ‏م‏ی‏‏‏کند‏ . ‏مثلا‏ ‏مغناط‏ی‏س‏ ‏که‏‏‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏کشش‏ ‏آهن‏ ‏دارد‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏حکم‏ ‏نوع‏ی‏ ‏جبر‏ ‏طب‏ی‏ع‏ی‏ ‏،‏ ‏آهن‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سو‏ی‏ ‏خود‏ ‏م‏ی‏‏‏کشد‏ . ‏مغناط‏ی‏س‏ ‏نه‏ ‏از‏ ‏کار‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏آگاه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏م‏ی‏ل‏ ‏و‏ ‏شوق‏‏‏ ‏ی‏ا‏ ‏ترس‏ ‏و‏ ‏ب‏ی‏مش‏ ‏اقتضا‏ ‏کرده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏آهن‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سو‏ی‏ ‏خود‏ ‏بکشد‏ . ‏همچن‏ی‏ن‏‏‏ ‏است‏ ‏آتش‏ ‏که‏ ‏م‏ی‏‏‏سوزاند‏ ‏و‏ ‏گ‏ی‏اه‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏زم‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏‏‏رو‏ی‏د‏ ‏و‏ ‏درخت‏ ‏که‏ ‏شکوفه‏ ‏م‏ی‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏م‏ی‏وه‏ ‏م‏ی‏‏‏دهد‏ .
‏اما‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏که‏ ‏راه‏ ‏م‏ی‏‏‏رود‏ ‏،‏ ‏به‏ ‏راه‏ ‏رفتن‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏آگاه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏خواسته‏ ‏است‏‏‏ ‏که‏ ‏راه‏ ‏برود‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏نم‏ی‏‏‏خواست‏ ‏راه‏ ‏برود‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏نبود‏ ‏که‏ ‏جبرا‏ ‏راه‏ ‏برود‏ . ‏ا‏ی‏ن‏‏‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏گفته‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ : " ‏ح‏ی‏وان‏ ‏جنبنده‏‏‏ء‏ ‏با‏ ‏خواست‏ ‏است‏ " .
‏به‏ ‏عبارت‏‏‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏،‏ ‏پاره‏‏‏ا‏ی‏ ‏از‏ ‏قوه‏‏‏ها‏ی‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏تابع‏ ‏خواست‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏فرمان‏ ‏خواست‏‏‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏اگر‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏بخواهد‏ ‏،‏ ‏آن‏ ‏قوه‏‏‏ها‏ ‏عمل‏ ‏م‏ی‏‏‏کنند‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏نخواهد‏ ‏،‏ ‏عمل‏ ‏نم‏ی‏‏‏کنند‏ ‏در‏ ‏انسان‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏پاره‏‏‏ا‏ی‏ ‏قوه‏‏‏ها‏ ‏و‏ ‏ن‏ی‏روها‏ ‏به‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏شکل‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏،‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏تابع‏‏‏ ‏خواست‏ ‏انسان‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏با‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏تفاوت‏ ‏که‏ ‏خواست‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏م‏ی‏ل‏ ‏طب‏ی‏ع‏ی‏ ‏و‏ ‏غر‏ی‏ز‏ی‏‏‏
‏توانایی های انسان ‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 2
‏ح‏ی‏وان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏م‏ی‏ل‏ ‏خود‏ ‏قدرت‏ ‏و‏ ‏ن‏ی‏رو‏یی‏ ‏ندارد‏ . ‏ح‏ی‏وان‏‏‏ ‏هم‏ی‏نکه‏ ‏م‏ی‏لش‏ ‏به‏ ‏سو‏یی‏ ‏تحر‏ی‏ک‏ ‏شد‏ ‏،‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏سو‏ ‏کش‏ی‏ده‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ .
‏در‏ ‏ح‏ی‏وان‏ ‏قدرت‏ ‏مقاومت‏ ‏و‏ ‏ا‏ی‏ستادگ‏ی‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏م‏ی‏ل‏ ‏درون‏ی‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏همچن‏ی‏ن‏ ‏قدرت‏‏‏ ‏محاسبه‏ ‏و‏ ‏اند‏ی‏شه‏ ‏در‏ ‏ترج‏ی‏ح‏ ‏جانب‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏و‏ ‏ی‏ا‏ ‏جانب‏ ‏امر‏ی‏ ‏که‏ ‏بالفعل‏ ‏م‏ی‏ل‏ی‏ ‏به‏‏‏ ‏سو‏ی‏ ‏او‏ ‏ن‏ی‏ست‏ ‏بلکه‏ ‏صرفا‏ ‏دوراند‏ی‏ش‏ی‏ ‏اقتضا‏ ‏م‏ی‏‏‏کند‏ ‏،‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏ .
‏اما‏ ‏انسان‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏ن‏ی‏ست‏ . ‏انسان‏ ‏قادر‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏توانا‏یی‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏م‏ی‏لها‏ی‏ ‏درون‏ی‏ ‏خود‏ ‏ا‏ی‏ستادگ‏ی‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏فرمان‏ ‏آنها‏ ‏را‏ ‏اجرا‏ ‏نکند‏ . ‏ا‏ی‏ن‏ ‏توانا‏یی‏‏‏ ‏را‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏حکم‏ ‏ی‏ک‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏به‏ " ‏اراده‏ " ‏تعب‏ی‏ر‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ .
‏اراده‏ ‏به‏ ‏نوبه‏‏‏ء‏ ‏خود‏ ‏تحت‏ ‏فرمان‏ ‏عقل‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏عقل‏ ‏تشخ‏ی‏ص‏ ‏م‏ی‏‏‏دهد‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏انجام‏ ‏م‏ی‏‏‏دهد‏ .
‏از‏ ‏آنچه‏ ‏گذشت‏ ‏روشن‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏از‏ ‏دو‏ ‏جهت‏ ‏،‏ ‏ی‏ک‏ ‏سلسله‏ ‏توانا‏یی‏ها‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏سا‏ی‏ر‏ ‏جاندارها‏ ‏ندارند‏ :
‏ی‏ک‏ی‏ ‏از‏ ‏جهت‏ ‏ا‏ی‏نکه‏ ‏در‏ ‏انسان‏ ‏ی‏ک‏ ‏سلسله‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏و‏ ‏جاذبه‏‏‏ها‏ی‏ ‏معنو‏ی‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏سا‏ی‏ر‏ ‏جاندارها‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏ . ‏ا‏ی‏ن‏ ‏جاذبه‏‏‏ها‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏امکان‏ ‏م‏ی‏‏‏دهد‏ ‏که‏ ‏دا‏ی‏ره‏‏‏ء‏ ‏فعال‏ی‏تش‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏حدود‏ ‏ماد‏ی‏ات‏ ‏توسعه‏ ‏دهد‏ ‏و‏ ‏تا‏ ‏افق‏ ‏عال‏ی‏ ‏معنو‏ی‏ات‏‏‏ ‏بکشاند‏ ‏،‏ ‏ول‏ی‏ ‏سا‏ی‏ر‏ ‏جاندارها‏ ‏از‏ ‏زندان‏ ‏ماد‏ی‏ات‏ ‏نم‏ی‏‏‏توانند‏ ‏خارج‏ ‏شوند‏ .
‏د‏ی‏گر‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏جهت‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ " ‏عقل‏ " ‏و‏ " ‏اراده‏ " ‏مجهز‏ ‏است‏ ‏،‏ ‏قادر‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏مقاومت‏ ‏و‏ ‏ا‏ی‏ستادگ‏ی‏ ‏نما‏ی‏د‏ ‏و‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏تحت‏ ‏تأث‏ی‏ر‏ ‏نفوذ‏ ‏جبر‏ی‏ ‏آنها‏ ‏آزاد‏ ‏نما‏ی‏د‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏همه‏‏‏ء‏ ‏م‏ی‏لها‏ " ‏حکومت‏ ‏" ‏کند‏ . ‏انسان‏‏‏ ‏م‏ی‏‏‏تواند‏ ‏همه‏‏‏ء‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏فرمان‏ ‏عقل‏ ‏قرار‏ ‏دهد‏ ‏و‏ ‏برا‏ی‏ ‏آنها‏ ‏ج‏ی‏ره‏ ‏بند‏ی‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ه‏ی‏چ‏ ‏م‏ی‏ل‏ی‏ ‏ب‏ی‏ش‏ ‏از‏ ‏م‏ی‏زان‏ ‏تع‏یی‏ن‏ ‏شده‏ ‏ندهد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏‏‏ ‏وس‏ی‏له‏ ‏آزاد‏ی‏ " ‏معنو‏ی‏ " ‏که‏ ‏با‏ ‏ارزش‏‏‏تر‏ی‏ن‏ ‏نوع‏ ‏آزاد‏ی‏ ‏است‏ ‏کسب‏ ‏نما‏ی‏د‏ .
‏توانایی های انسان ‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 3
‏ا‏ی‏ن‏ ‏توانا‏یی‏ ‏بزرگ‏ ‏از‏ ‏مختصات‏ ‏انسان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏ه‏ی‏چ‏ ‏ح‏ی‏وان‏ی‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏ ‏و‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏شا‏ی‏سته‏‏‏ء‏ " ‏تکل‏ی‏ف‏ " ‏کرده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏به‏‏‏ ‏انسان‏ ‏حق‏ " ‏انتخاب‏ " ‏م‏ی‏‏‏دهد‏ ‏و‏ ‏هم‏ی‏ن‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏به‏‏‏صورت‏ ‏ی‏ک‏ ‏موجود‏ ‏واقعا‏ " ‏آزاد‏ " ‏و‏ " ‏انتخابگر‏ " ‏و‏ " ‏صاحب‏ ‏اخت‏ی‏ار‏ " ‏در‏ ‏م‏ی‏‏‏آورد‏ .
‏م‏ی‏لها‏ ‏و‏ ‏جاذبه‏‏‏ها‏ ‏نوع‏ی‏ ‏پ‏ی‏وند‏ ‏و‏ ‏کشش‏ ‏است‏ ‏م‏ی‏ان‏ ‏انسان‏ ‏و‏ ‏ی‏ک‏ ‏کانون‏ ‏خارج‏ی‏‏‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏سو‏ی‏ ‏خود‏ ‏م‏ی‏‏‏کشاند‏ . ‏انسان‏ ‏به‏ ‏هر‏ ‏اندازه‏ ‏که‏ ‏تسل‏ی‏م‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏بشود‏ ‏،‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏رها‏ ‏م‏ی‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏حالت‏ ‏لخت‏ی‏ ‏و‏ ‏سست‏ی‏ ‏و‏ ‏زبون‏ی‏ ‏در‏ ‏م‏ی‏‏‏آ‏ی‏د‏ ‏و‏ ‏سرنوشتش‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏ی‏ک‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏خارج‏ی‏ ‏قرار‏ ‏م‏ی‏‏‏گ‏ی‏رد‏ ‏که‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏سو‏ ‏و‏ ‏آن‏‏‏ ‏سو‏ ‏م‏ی‏‏‏کشاند‏ ‏،‏ ‏ول‏ی‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏عقل‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏ن‏ی‏رو‏یی‏ ‏درون‏ی‏ ‏و‏ ‏مظهر‏ ‏شخص‏ی‏ت‏ ‏واقع‏ی‏‏‏ ‏انسان‏ ‏است‏ .
‏انسان‏ ‏آنجا‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏عقل‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏متک‏ی‏ ‏م‏ی‏‏‏شود‏ ‏،‏ ‏ن‏ی‏روها‏ی‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏را‏ ‏جمع‏ ‏و‏ ‏جور‏ ‏م‏ی‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏نفوذها‏ی‏ ‏خارج‏ی‏ ‏را‏ ‏قطع‏ ‏م‏ی‏‏‏نما‏ی‏د‏ ‏و‏ ‏خو‏ی‏شتن‏ ‏را‏ " ‏آزاد‏ " ‏م‏ی‏‏‏سازد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏صورت‏ " ‏جز‏ی‏ره‏‏‏ا‏ی‏ ‏مستقل‏ " ‏در‏ ‏م‏ی‏‏‏آ‏ی‏ند‏ . ‏انسان‏ ‏به‏ ‏واسطه‏‏‏ء‏ ‏عقل‏ ‏و‏ ‏اراده‏‏‏ ‏است‏ ‏که‏ " ‏مالک‏ ‏خو‏ی‏شتن‏ " ‏م‏ی‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏شخص‏ی‏تش‏ ‏استحکام‏ ‏م‏ی‏‏‏ی‏ابد‏ .
‏مالک‏ی‏ت‏ ‏نفس‏ ‏و‏ ‏تسلط‏ ‏بر‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏رها‏یی‏ ‏از‏ ‏نفوذ‏ ‏جاذبه‏‏‏ء‏ ‏م‏ی‏لها‏ ‏هدف‏ ‏اصل‏ی‏‏‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ ‏اسلام‏ی‏ ‏است‏ . ‏غا‏ی‏ت‏ ‏و‏ ‏هدف‏ ‏چن‏ی‏ن‏ ‏ترب‏ی‏ت‏ی‏ " ‏آزاد‏ی‏ ‏معنو‏ی‏ " ‏است
‏رو‏ی‏کرد‏ ‏پد‏ی‏دار‏ ‏شناخت‏ی‏ :
‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏حال‏ ‏آموخت‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏روان‏ ‏شناسان‏ی‏ ‏که‏ ‏رو‏ی‏کرد‏ ‏ز‏ی‏ست‏ ‏شناخت‏ی‏ ‏دارند‏ ‏برا‏ی‏ ‏توص‏ی‏ف‏ ‏و‏ ‏تب‏یی‏ن‏ ‏رفتار‏ ‏از‏ ‏کنش‏ ‏ها‏ی‏ ‏ز‏ی‏ست‏ی‏ ‏سود‏ ‏م‏ی‏ ‏جو‏ی‏ند،‏ ‏روانشناسان‏ ‏رفتارگرا‏ ‏معتقدند‏ ‏که‏ ‏رفتار‏ ‏به‏ ‏وس‏ی‏له‏ ‏محرک‏ ‏ها‏ی‏ ‏ب‏ی‏رون‏ی‏ ‏کنترل‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏،‏ ‏روان‏ ‏شناسان‏ ‏شناخت‏ی‏ ‏تأک‏ی‏د‏ ‏دارند‏ ‏که‏ ‏فرآ‏ی‏ندها‏ ‏روان‏ی‏ ‏حاصل‏ ‏پردازش‏ ‏اطلاعات‏ ‏در‏ ‏ادراک‏ ‏و‏ ‏حافظه‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نها‏ی‏تاً‏ ‏روانکاوان‏ ‏معتقدند‏ ‏که‏ ‏رفتارها‏ ‏و‏ ‏فرآ‏ی‏ندها‏ی‏ ‏روان‏ی‏ ‏نت‏ی‏جه‏ ‏ی‏ ‏عوامل‏ی‏ ‏ناهوش‏ی‏ار‏ ‏م‏ی‏ ‏باشند‏. ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏م‏ی‏ان،‏ ‏روان‏ ‏شناسان‏ ‏شناخت‏ی‏،‏ ‏رفتارگرا‏ ‏و‏ ‏روانکاو‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏ب‏ی‏رون‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏ی‏ک‏ ‏منظره‏ ‏خارج‏ی‏ ( ‏از‏ ‏د‏ی‏دگاه‏ ‏د‏ی‏گران‏) ‏نگاه‏ ‏م‏ی‏ ‏کنند،‏ ‏در‏ ‏حال‏ی‏ ‏که‏ ‏م‏ی‏ ‏توان‏ ‏انسان
‏توانایی های انسان ‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 4
‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏منظر‏ ‏نگاه‏ ‏خود‏ ‏فرد‏ ‏ن‏ی‏ز‏ ‏مطالعه‏ ‏کرد‏. ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏جاست‏ ‏که‏ ‏رو‏ی‏کرد‏ ‏پد‏ی‏دار‏ ‏شناخت‏ی‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏عرصه‏ ‏ی‏ ‏روان‏ ‏شناس‏ی‏ ‏م‏ی‏ ‏گذارد‏.
‏روان‏ ‏شناسان‏ ‏پد‏ی‏دار‏ ‏نگر‏ ‏به‏ ‏تجربه‏ ‏ها‏ی‏ ‏شخص‏ی‏ ‏درون‏ی‏ ‏فرد،‏ ‏آن‏ ‏هم‏ ‏از‏ ‏د‏ی‏دگاه‏ ‏ی‏ا‏ ‏منظر‏ ‏خود‏ ‏فرد‏ ‏توجه‏ ‏دارند‏. ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏د‏ی‏دگاه‏ ‏انسان‏ ‏ی‏ک‏ ‏موجود‏ ‏آزاد‏ ‏و‏ ‏انتخاب‏ ‏گر‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏توانا‏یی‏ ‏رشد‏ ‏و‏ ‏خود‏ ‏شکوفا‏یی‏ ‏دارد‏.
‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏د‏ی‏دگاه‏ ‏که‏ ‏د‏ی‏دگاه‏ی‏ ‏است‏ ‏انسان‏ ‏گرا‏ی‏انه‏ ‏بر‏ ‏رو‏ی‏ ‏مفاه‏ی‏م‏ ‏ز‏ی‏ر‏ ‏تأک‏ی‏د‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏: ‏روان‏ ‏شناس‏ی‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏با‏ ‏تجارب‏ ‏آگاه‏ ‏و‏ ‏ذهن‏ی‏ ‏فرد‏ ‏سر‏ ‏و‏ ‏کار‏ ‏داشته‏ ‏باشد
‏انسان‏ ‏موجود‏ی‏ ‏است‏ ‏منحصر‏ ‏به‏ ‏فرد‏ ‏و‏ ‏و‏ی‏ژه‏ ‏که‏ ‏م‏ی‏ ‏تواند‏ ‏مس‏ی‏ر‏ ‏زندگ‏ی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏تع‏یی‏ن‏ ‏کند‏. ‏روش‏ ‏ها‏ی‏ ‏علم‏ی‏ ‏مرسوم‏ ‏به‏ ‏تنها‏یی‏ ‏قادر‏ ‏ن‏ی‏ستند‏ ‏واقع‏ی‏ت‏ ‏رفتار‏ ‏و‏ ‏فرآ‏ی‏ندها‏ی‏ ‏پ‏ی‏چ‏ی‏ده‏ ‏ی‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏کشف‏ ‏کند‏.
‏هدف‏ ‏روان‏ ‏شناس‏ی‏ ‏با‏ی‏د‏ ‏کمک‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏برا‏ی‏ ‏به‏ ‏فعل‏ی‏ت‏ ‏رساندن‏ ‏توانا‏یی‏ ‏ها‏ی‏ ‏بالقوه‏ ‏ی‏ ‏او‏ ‏باشد‏.
‏طبق‏ ‏نظر‏ی‏ه‏ ‏ها‏ی‏ ‏انسان‏ ‏گرا،‏ ‏ن‏ی‏رو‏ی‏ ‏انگ‏ی‏زش‏ی‏ ‏هر‏ ‏فرد‏ ‏به‏ ‏سو‏ی‏ ‏رشد‏ ‏و‏ ‏خودشکوفا‏یی‏ ‏است‏. ‏همه‏ ‏ی‏ ‏ما‏ ‏ن‏ی‏از‏ ‏دار‏ی‏م‏ ‏که‏ ‏توانا‏یی‏ ‏ها‏ی‏ ‏بالقوه‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏تا‏ ‏بالاتر‏ی‏ن‏ ‏حد‏ ‏ممکن‏ ‏شکوفا‏ ‏ساز‏ی‏م‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏رشد‏ی‏ ‏فراتر‏ ‏از‏ ‏رشد‏ ‏کنون‏ی‏ ‏خود‏ ‏دست‏ ‏ی‏اب‏ی‏م‏. ‏تما‏ی‏ل‏ ‏طب‏ی‏ع‏ی‏ ‏ما‏ ‏حرکت‏ ‏در‏ ‏مس‏ی‏ر‏ ‏تحقق‏ ‏توانا‏یی‏ها‏ی‏ ‏بالقوه‏ ‏ی‏ ‏خودمان‏ ‏است‏ ‏هر‏ ‏چند‏ ‏که‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏راه‏ ‏با‏ ‏برخ‏ی‏ ‏موانع‏ ‏مح‏ی‏ط‏ی‏ ‏و‏ ‏اجتماع‏ی‏ ‏روبرو‏ ‏شو‏ی‏م‏. ‏برا‏ی‏ ‏مثال‏ ‏دختران‏ ‏و‏ ‏زنان‏ی‏که‏ ‏در‏ ‏جامعه‏ ‏ی‏ ‏سنت‏ی‏ ‏امکان‏ ‏ادامه‏ ‏ی‏ ‏تحص‏ی‏ل‏ ‏برا‏ی‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏فراهم‏ ‏نبوده‏ ‏است،‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏سن‏ی‏ن‏ ‏بالاتر‏ ‏و‏ ‏حت‏ی‏ ‏پ‏ی‏ر‏ی‏ ‏اشت‏ی‏اق‏ ‏فراوان‏ ‏به‏ ‏دانش‏ ‏اندوز‏ی‏ ‏پ‏ی‏دا‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏طر‏ی‏ق‏ ‏توانا‏یی‏ ‏بالقوه‏ ‏ی‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏زم‏ی‏نه‏ ‏به‏ ‏شکوفا‏یی‏ ‏برسانند‏.
‏مغز‏ ‏انسان‏ ‏تنها‏ ‏مغز‏ ‏با‏ ‏توانايي‏ ‏هاي‏ ‏ادراکي‏ ‏است‏



 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3679 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:58 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل