تحقیق جت 13 ص ( ورد)

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏جت
‏جت در ‏مکانیک شاره‌ها‏ به معنی جریانی است که از تخلیه ‏شاره‏ از درون یک ‏روزنه‏، به فضای آزاد ناشی می‌شود
‏متور جت
‏موتور جت نوعی ‏موتور‏ است که از شتاب دادن و تخلیه ‏شاره‏ برای ایجاد ‏رانش‏ برپایه ‏قانون سوم نیوتن‏ استفاده می‌کند.
‏با این تعریف گسترده موتورهائی مانند ‏توربوجت‏ و ‏توربوفن‏ و ‏رام‌جت‏ و ‏موتور موشک‏، گونه‌ای موتور جت به‌شمار می‌روند. ولی معمولاً منظور از موتور جت ‏توربینی‏ است که با بیرون‌دادن ‏گاز‏ داغ برای ‏پیشرانش‏ به‌کار می‌رود.
‏موتورهایی که از اصول کار موتورجت بهره‌می‌برند ولی پیشرانش در آن‌ها با ‏ملخ‏ انجام می‌گیرد ‏توربوپراپ‏ نام دارند و نوعی موتور جت به‌شمار نمی‌روند.
‏توربو جت
‏توربوجت نوعی ‏موتور جت‏ است که در آن همه هوای مکیده شده به ‏اتاق احتراق‏ می‌رود و پس از مخلوط شدن با ‏سوخت‏ و احتراق به‌صورت ‏گاز‏ خروجی داغ از دهانه عقب موتور خارج می‌شود.
‏این نوع موتور قدیمی‌ترین نوع موتور جت است.
‏توربوفن
‏توربوفن نوعی ‏موتور جت‏ است که در آن بخش بزرگی از هوای مکیده شده بدون رفتن به ‏اتاق احتراق‏ از روزنه انتهائی خارج می‌شود. این نوع موتور برای سرعت‌های متوسط مناسب است و به‌همین دلیل موتور بیشتر
‏2
‏هواپیماهای جت‏ مسافری توربوفن است‏ .
‏رام جت
‏رام‌جت یا رم‌جت ساده‌ترین نوع ‏موتور جت‏ است. در این نوع موتور هوائی که وارد موتور می‌شود به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور خودبه‌خود فشرده می‌شود ونیازی به داشتن ‏فشارنده‏ (‏کمپرسور‏) نیست.
‏موتور رم‌جت فقط در سرعت‌های زیاد کارآئی دارد.
‏موتور موشک
‏دامنه استفاده از ‏راکت‌ها‏ فقط به ارتش و جنگ ختم نمی‌شود، بلکه از آن برای ارسال ماهواره یا سفینه‌های فضانورد و مکتشف نیز استفاده می‌گردد. اولین مورد استفاده نظامی از ‏موشک‏ یا به اصطلاح دیگر راکت مربوط به قرن سیزدهم و در چین بوده‌است. در این هنگام چینی‌ها از سلاحهائی به نام «‏ ‏تیرهای آتش‏ ‏» برای محاصره و سقوط «‏ ‏قلعه کیفینگ‏ ‏» استفاده کردند. این تیرها در حقیقت راکت‌های سوخت جامد (‏باروت‏ تفنگ) بودند. ایده طرح و ساخت راکت‌ها از آن زمان به بعد مورد توجه قرار گرفت. بطوری که امروزه راکت‌های سوخت مایع نیز ساخته شده و تکامل بسیاری یافته‌اند‏.
‏فهرست مندرجات
‏۱‏ سیر تحولی رشد‏
‏۲‏ موتور راکت با سوخت مایع‏
‏۳‏ پمپ مواد سوختی‏
‏۴‏ تزریق‌گرها‏
‏4
‏۵‏ مواد سوختی مایع‏
‏۵.۱‏ کار با مواد سوختی مایع‏
‏۶‏ کاربرد موتورهای راکت‏
‏سیر تحولی رشد
‏در سال ۱۲۸۵ راکت‌ها در «‏ ‏کولوگن‏ ‏» اروپا مورد استفاده قرار گرفتند و از آن تاریخ تا به حال به عنوان یک اسلحه مورد توجه می‌باشند. از میان جنگهای معروفی که در آنها از راکت به عنوان اسلحه استفاده شد، می‌توان جنگهای «‏ ‏سرنیگاپاتا‏ ‏» در هند و در سالهای ۱۷۲۲ و ۱۷۹۹ جنگهای «‏ ‏بولوگن‏ ‏»، در سال ۱۸۰۶ جنگ «‏ ‏دانزیگ‏ ‏» و جنگ «‏ ‏کپنهاگ‏ ‏» در ۱۸۰۷ و همچنین حمله انگلیس در «‏ ‏فورت مک هنری‏ ‏» را نام برد.
‏در طی جنگ جهانی دوم، چند کشور از جمله ایالات متحده آمریکا با موفقیت از مقرهای پرتاپ چند موشکه استفاده کردند. راکت‌هائی که در جنگ «‏ ‏استالینگراد‏ ‏» توسط شوروی بکار گرفته شدند، در طی جنگ دوم جهانی توسط آمریکا در اختیار شوروی قرار گرفته بودند. راکت‌های سوخت مایع در ایالات متحده توسط پروفسور «‏ ‏رابرت راچ گادارد‏ ‏» ساخته شده و تکامل یافتند. گادارد چندین سال سعی کرد تا ایده‌های خود را به دولت امریکا قبولاند و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کرد. گادارد با همکاری «‏ ‏چارلز لیندبرگ‏ ‏» بالاخره توانستند تعدادی راکت سوخت مایع که با بنزین و اکسیژن مایع تغذیه می‌شدند را ساخته و با موفقیت به پرواز در آورند.
‏تقریبا در همین زمان چن‏د دانشمند آلمانی به رهبری «‏ ‏هرمان اوبرت‏ ‏» بر روی موتورهای سوخت مایع کار می‌کردند. این گروه توسط «‏ ‏ورنهر ون براوف‏ ‏» که بعدها اسیر شده و به امریکا منتقل شد، کمک می‌شدند. ون براون بعدها در امریکا رهبری دانشمندان امریکایی را که بر روی پروژه راکت سوخت مایع کار می‌کردند، بر عهده گرفت. در پایان جنگ جهانی دوم موشک‌های وی _ ۲ که توسط براون در آلمان طراحی شده بود، به سمت انگلستان پرتاپ شده و قدرت و کفایت خود را به اثبان رساندند. امروزه انواع مختلف راکت‌ها برای مقاصد گوناگون ساخته و بکار گرفته شده‌اند.
‏4
‏موتور راکت با سوخت مایع
‏یک موتور موشک که با سوخت مایع کار می‌کند، شامل تزریق کننده، اتاقک احتراق، گلوگاه و شیپور می‌باشد. بخش پشتی اتاقک انفجار یا احتراق که محل تزریق سوخت است را اینجکتور یا تزریق کننده می‌نامند. لایه داخلی اتاقک احتراق دارای جداری تو خالی است که گاز خنک کننده‌ای در آن جریان دارد. شیپور در قسمت عقب دارای شکلی همگرا بوده و ایجاد گلو می‌کند و در قسمت جلو شکلی واگرا داشته و تولید دهانه بزرگ خروجی را می‌نماید. در پشت شیپور اتاقک احتراق قرار دارد. معمول‌ترین طرح شیپور، شیپور دلاوال نام دارد. این نام از اسم دکتر «‏ ‏گوستاو پاتریک دلاواو‏ ‏» یک مهندس سوئدی بود، گرفته شده‌است. موتور راکت با سوخت جامد
‏این نوع از موشک که در مقایسه با موشک‌های سوخت مایع از ساختار ساده تری برخوردار است از قسمت‌های گرین سوخت ، محفظه احتراق ، کلاهک ، باله‌ها ، و نازل که همان موتور موشک است تشکیل شده سوخت جامد بر اثر سوختن تبدیل به گاز شده و در نازل لاوال ابتدا سرعت ان در گلوگاه نازل به سرعت صوت رسیده سپس در قسمت واگرای بعدی سرعت ان از سرعت صوت بیشتر شده و بر اساس قانون پایستگی تکانه گاز خروجی باعث پیشرانی موشک می‌شود از موشک‌های سوخت جامد بیشتر در موشک‌های کوتاه برد یا در موشک‌های کمکی ماهواره‌ها که از موشک اصلی جدا می‌شود استفاده می‌شود

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 2703 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:19 کیلوبایت

 قیمت: 8,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل