تحقیق بخش مونتاژ و مونتاژ
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بخش مونتاژ و مونتاژ (كارشناس فروش)
اين واحد ابتدا سفارش مورد نظر را مونتاژ ميكند و در حين مونتاژ قطعاتي كه نياز به تعويض و يا تعمير دارد مشخص ميشود يعني در واقع روي سفارش كار كارشناسي انجام مي شود كه كار كارشناسي از طريق تستهاي مختلف انجام ميشود و پس از ابعاد سنجي (كارشناسي مكانيكي) در خصوص ساخت يا اصلاح و يا سالم بودن قطعه تصميمگيري ميشود كه گفته خواهد شد و اگر امكانش فراهم گردد قطعه مورد نظر را تعمير ميكنند يا سفارش ميدهند كه ممكن است شامل قسمتهاي زير شود. 1- پيگيري كپي 2- نياز به ابعاد سنجي وجود داشته باشد 3- درخواست بيرنگ و زغال 4- اگر ؟ دچار آرك شود اشكال را برطرف ميكنند. ...
انواع تستهاي الكتريكي
1- تست هسته (فوكو) 2- تست مقاومت اهمي 3- تست اندوكتاس 4- تست سرج
5- تست مقاومت عايقي (ديگر)
تست هفته
ميدانيم كه جريان و دور از روابط زير به دست ميآيند و D=D1+25+B
كه L طول هفته
Dقطر داخلي
Sعمق شيار هسته
B كف شيار تا پشت هسته
در اين تست تعدادي دور سيم پيچ روي هسته ميپيچد تا به NI مورد نظر برسيم با اعمال جريان هسته شروع به گرم شدن ميكند. پس با كمك ترمومتر دماي MAXو min را ميخوانيم (البته به فاصله زماني مختلف)
نتيجتا اختلاف بين max و min نبايد بيشتر از 10 سانتيمتر شود.
؟ تست مقاومت و اندوكتاس: مقاومت اندوكتانس را ميتوان به راحتي اندازهگيري كرد.
d) تست مرجع:
براي تست اينكه تيغههاي كلكتور در گام قطبي به هم اتصال نداشته باشند به كار ميرود.
براي تشخيص اينكه اتصال حلقه (شكل موج ولتاژ ضربه بر روي هاديها كه تابعي از R , L ميباشد.
نكته مهم: سيمبندي اتماتور Dc با Acخيلي فرق ميكند.
مرحله تست و راهاندازي يك ژنراتور سنكرون:
در هنگام تست، عامل مكانيكي با استفاده از يك تراكنش موتور تامين ميشود جريان Ac به روتور داده ميشود و با استفاده از يكسوساز اين جريان dc ميشود. جريان dc روتور اصلي هنگام چرخش يك ميدان گردان توليد ميكند كه با قطع سيم پيچهاي آتاتور برق ACتوليد ميشود.
جريان موتور با توجه به پلاك موتور در حالت بارداري و بدون بار ميبايست سنجيد. و اندازهگيري شود كه از حد مجاز بالاتر نباشد كه خود باعث بروز مشكل خواهد شد. در دست Bاندازهگيري جريان بيباري، ولتاژ ويژه (افقي، عمودي، محورهاي) و دماي بيرينگها اندازهگيري شود.
دلايل گرم شدن موتورها: 1- زياد بودن گريس 2- كمبود گريس 3- خرابي بيرينگ 4- هم محور نبودن روتور 5- سايش قطعات از قبيل درپوش و پشت بلبرينگي 6- خرابي شفت و عامل نشيمن بلبرينگ 7- خرابي كپهها 8- عدم انتخاب ببرينگ متناسب با دور روتور.
انواع بيرينگها
بيرينگها معمولا شامل دو دسته هستند: 1- بلبرينگ 2- رولبرينگ
معمولا بيرينگها بر اساس اطلاعاتي كه بر روي بدنه آنها ثبت ميشود دستهبندي ميشوند كه شامل دور بالا و دور پايين و عمود كار بودن يا افق كار بودن آنها ميشود.
پارامترهايي كه بايد مورد توجه قرار گيرد 1-ويبره 2- دما 3) جريان 4) ولتاژ 5)صدا
ويبره بايستي در محدوده قابل قبول و مجاز باشد عواملي كه باعث ويبره ميشوند عبارتند از: 1- عدم بالانسي روتور 2- مناسب نبودن محل قرارگيري موتور 3- معيوب بودن قطعات (شامل: كپه – دهانه استاتور- بيرينگ شفت- محل ثمين بيرينگ- پشت بلبرينگي- درپوش بيرينگ- هم محور نبودن روتور- كوپل نامناسب)
4- دماي موتور ميبايست درحد مجاز باشد و بالاتر از حد تعريف شده نباشد.
جهت ثبت دماي بيرينگها معمولا از نزديكترين قطعه نسبت به بيرينگ اين كار انجام ميشود. به لحاظ اينكه دماي واقعياش را در اختيار شما قرار ميدهد. بهترين قطعه پيچهاي پشت بلبرينگي ميباشد زيرا دماي پشت بلبرينگ و اطراف آن را به خود جذب ميكند.
صداي الكتروموتورها:
معمولا صداي الكتروموتورها ناشي از قطعاتي هستند كه در حال گردش ميباشد و يا با قطعاتي كه در حال گردش ميباشند در ارتباط ميباشند. صدايي كه به صورت يكنواخت نبوده و يا حالت كوبش و يا حالت سايش دو قطعه فلزي را دارد ميبايست مورد توجه قرار بگيرد و منبع صدا مشخص شود.
معمولا صداهايي كه حالت كوبش دارد ناشي از خرابي بيرينگ ميباشد و صداهايي كه حالت سايش دارد ناشي از به هم ساييدن قطعات از قبيل پشت بلبرينگي به شفت و يا درپوش بيرينگ مي باشد ويك صدايي هم مربوط به جابهجايي گريس وجود دارد. كه حالت جيرجير دارد.
بخش كويلسازي
در اين بخش در مرحله اول كشش و نورد مفتول مس انجام نميشود سپس نوبت به آنيل كردن و حرارت دهي جهت افزايش اختلاف انعطاف پذيري شمش است.
در مرحله بعد شمش توليدي بعد از آنيل شدن عايق پيچي ميشود. در مرحله بعد ميتوانيم شمشهاي عايق پيچي را فرم دهيم كه در فشار ضعيف به صورت دستي است. نوع فرم دادن بر اساس نوع سيمبندي است.
سپس ابتدا فرم ؟ كه قبلا توسط كارشناس مربوط پر شده است (اطلاعات قطر بيرون به بيرون و داخل به داخل ذكر شده است. همچنين طول باز و قطر ؟ و اطلاعات ديگر كه پس از بررسي شدن توسط كارشناس به قسمت صنايع ارجاع داده ميشود. سپس به واحد فني ارسال ميگردد و نهايتا پروسهاي كه مورد نظر است از دفتر فني به قسمت كوئل سازي ارجاع ميشود.
با توجه به اطلاعات فرم 10 و طبق پروسه، ابتدا كوئل نمونه بيضي پيچ ميشود و سپس دستگاه فرمينگ لازم را ميدهد. در مرحله بعدي، پرس اوليه بر روي كويل انجام ميشود و بعد در استاتور مربوط قرار مي
دهند تا اگر مشكلي در حين جا زدن كويل در داخل استاتور مشاهده شود آن را رفع كند و بعد از كنترل كويل توسط واحد كنترل كيفي مشكلي در حين جا زدن كويل در داخل شيار استاتور مشاهده شود آن را رفع كند و بعد از كنترل كويل توسط واحد كنترل كيفي به توليد انبوه ميرسد.
تستهايي كه بر روي كويل نمونه انجام ميشود: 1- تست مقاومت اهمي 2- تست اندوكتانس 3- تست ميگر 4- تست سرج 5- تست Hi-pot 6- تست tang
توجه: بر روي كويل فشار ضعيف تست Hi-pot و تست fan6انجام نميشود.
Hipot: تست استقامت عايقي، ولتاژ AC به اندازه (2un+1) به مدت يك دقيقه
Tan6: اين تست در واقع تلفات عايقي را نشان ميدهد.
در تست tan6 نهايتا به نموداري ميرسيم كه در آن tan6بر حسب ولتاژ نامي رسم شده است.
اگر شيب نمودار كم و ملايم باشد نشان از تلفات عايقي مناسب دارد.
تست hi-pot تست مخربي است كه در صورت وجود ضعف عايقي سريع آرك زده ميشود و بايد كويل از شيار خارج و مجددعايق كاري شود. تكرار آن براي بار دوم به اندازه 80 درصد ولتاژ اعمالي در مرحله اول ميباشد در قسمت Hi-potولتاژ بايد خيلي به آرامي بالا برود پايين آوردن ولتاژ هم بايد به آرامي صورت بگيرد.
در تست tan6در چند مرحله ولتاژهاي 0/2 و 04/ و 0/9 و 1 و 1/2ولتاژ نامي اعمال ميشود. در حين اعمال اين ولتاژها مقادير 10xtan6قرائت ميشود نهايتا به نموداري ميرسيمكه در آن tan6*103 بر حسب u/un رسم شده است.
تست ميگر: (105T 605 , 600 ثانيه انجام ميشود) ميگر ميزان مقاومت عايقي شمش(هادي) سيم پيچ و سيمهاي رابط نسبت به بدنه نشان ميدهد- يك نوع خازن تشكيل ميشود- ابتدا خازن شارژ ميشود و در لحظات اوليه مقدار مقاومت كم است و نهايتا رفته رفته با شارژ كامل خازن، مقدار مقاومت افزايش مييابد.
بخش روتور
بعد از مونتاژ روتور، كار كارشناسي بر روي آن انجام ميشود كه شامل تست مقاومت، تست اندوكتانس و تست ميگر ميباشد.