تحقیق استفاده از مواد زائد در ساختار روسازي در اندونزي 20 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
استفاده از مواد زائد در ساختار روسازي در اندونزي
چكيده
امروزه محققان در اندونزي در حال بررسي ساختاري استفاده مواد زائد در قسمت سازهاي روسازي هستند كه اين عمل مربوط به ناتواني دولت در حفظ روسازي جهت بهرهوري مناسب و عدم بودجه كافي ميباشد. انتظار ميرود كه استفاده از مواد زائد در اين نوع سازهها با هزينه توليد كمتر و كيفيت بهتر قادر خواهد بود نيازهاي موردنظر را برطرف سازد.
اندونزي منابع مختلف فراواني از مواد زائد دارد. بنابراين پيشبيني ميشود كه از نظر نياز به مواد زائد در ساختار روسازي مشكلي وجود ندارد. با توجه به نتايج محققان تقريباً همه مواد زائد استفاده شده خصوصيات بهبودي مناسبي را توليد ميكردند. البته همه آنها بهترين نتايج را ندارند. براي مخلوط قير، استفاده از خاكستر مرمر بر اساس مطالعات چندين محقق بهترين نتيجه را نشان داد. براي زير اساس و لايه بستر به ترتيب از تفاله (روباره) نيكل و آهك ـ خاكستر پوسته برنج استفاده ميشود و باعث ميشود خواص آنها بطور قابل توجهي بهبود يابد. هرچند كه چندين مواد زائد استفاده شده در تحقيقات نتايج غيربهينهاي را هنگامي كه با مواد روسازي تركيب ميشدند، داد. واكنش شيميايي ايجاد شده در مخلوط بعد از تركيب شدن مخلوط تركيبي را حمايت نميكند.
پيشزمينه
استفاده از مواد زائد ناشي از اضافات ميتواند جايگزين مواد موجود در پروژههاي مهندسي به منظور كاهش هزينه و بهبود خصوصيات مكانيكي سازههاي كامپوزيت مانند روسازي شود.
در اندونزي بحران اقتصادي براي چندين سال وجود دارد و به دليل عدم بودجه كافي دولت براي نگهداري همه جادهها با عملكرد مناسب، باعث شده است كه اثر بحران در زندگي روزانه تاثير بگذارد. به علاوه، اثر سيستم حكومتي در اندونزي، استانها را مجبور كرده تا سيستم مديريت روسازيشان را بهينه كنند. به دليل اينكه بودجه و اقدامات عملياتي براي جادههاي فرعي با مسئوليت استانها است. بنابراين چندين استراتژي به منظور پيشنهادات متناوب جهت نگهداري عملكرد جاده
ها با هزينه كم شد از قبيل طراحي يك طبقه سازهاي براي بهبود پروژه تعيين اولويت يك جاده در نگهداري عادي و دورهاي و ماده افزودني كه عملكرد جاده را بهبود بخشد.
تا اينجاي كار، افزودنيهاي زيادي در بازار موجود هستند. اگرچه اين قبيل افزودنيهاي صنعتي هنوز بسيار گران هستند و تحقيقات كمي در اين رابطه و آزمايش نادري از اين بابت انجام شده و به ندرت در پروژههاي راه از آنها استفاده ميشود. در پنج سال اخير تحقيقات انجام شده در اندونزي جهت يافت موادي كه از مواد زائد جهت استفاده افزودني در روسازي تشكيل شده باشد، تمايل پيدا كرده است و به اين خاطر است كه آگاهيهايي درباره كاهش مواد زائد از بقاياي توليدات صمعتي يا چرخه طبيعي حاصل شده است.
اين مقاله چندين تحقيق مربوط به آناليز پتانسيلي انواع مختلفي از مواد زائد به عنوان افزودني در ساختار روسازي را ارائه و سپس آنها را بازبيني ميكند. مطالب اين مقاله از چندين نشريه و پاياننامه در مورد استفاده از مواد زائد در ساختار روسازي از اواسط دهه هشتاد تا اواسط سال 2004 برگرفته شده است.
هدف
هدف از اين مقاله، معرفي آزمايشات مواد زائد استفاده شده در تحقيقات چندين روسازي در اندونزي است كه خود به قسمتهاي مختلفي از قبيل انواع مرسوم زائد استفاده شده، منابع مواد، آناليز انجام شده و نتايج تحقيقات تقسيم ميشود.
مواد زائد در اندونزي
استفاده از مواد زائد بستگي به فراواني آن ماده در منطقه موردنظر دارد. اما منابع عظيمي از مواد زائد در اندونزي وجود دارد كه ميتواند به عنوان افزودني در ساختار روسازي بكار رود. اگرچه آنها بطور گسترده در استانهاي اندونزي نيستند. مواد اشاره شده در زير كه اغلب آنها به صورت خاكستر هستند، بررسي و تحليل و نتايج آن در مجلات اندونزي منتشر شدهاند. مواد وظايف گوناگوني برعهده دارند. شامل پر كننده براي مخلوط قير، افزودني قير، مصالح سنگي ريز و افزودني براي لايه بستر و زيراساس. توضيحات اين مواد بطور كامل با اشكال آن موجود است.
خاكستر نرمه
خاكستر نرمه، معمولترين ماده زائد استفاده شده در جهان است. خاكستر ترمه محصول فرعي ناشي از سوختن يك نوع زغال سنگ (CCBS) ميباشد. به عنوان مثال تفاله معدني كه بعد از كوبيدن زغال سنگ سوخته باقي ميماند. فرض ميشود كه خاكستر نرمه قادر است انرژي را بوسيله كاهش ميزان تقاضا براي مواد مرسوم روسازي از قبيل آهك، سيمان و سنگ شكسته نگه دارد، در حالي كه موادي كه ذكر شده انرژي توليد ميكنند. مزيت استفاده از اين مواد نسبت به ديگر مواد روسازي، صرفهجويي در بشكههاي نفت است.
بنابراين كاهش توليد گازهاي گلخانهاي كه خطر جوي هستند را به همراه خواهد داشت. در اندونزي اين مواد از كارخانههايي كه سوخت آنها از سوختن زغالسنگ بدست ميآيند، تهيه شده كه 3 كارخانه در سوماترا، 4 كارخانه در جزيره كاليمانتان و 2 كارخانه در جزيره سولاوس قرار دارند. ميزان خاكستر نرمه در اندونزي بسيار زياد است. به عنوان مثال Paiton swasta يك كارخانته با سوخت زغال سنگ در شرق جاوا با ظرفيت 62*2 مگاوات، سالانه كمتر از 43000 تن خاكستر نرمه توليد نميكند.
يك مزيت ديگر، استفاده از خاكستر نرمه در ساختار روسازي، بدست آوردن آسان و عدم احتياج به عمليات خاص قبل از استفاده از آن است.
لاستيك ساييده (STR) و لاستيك خام
در اندونزي لاستيك فرسوده به شكل لاستيك يا STR مورد استفاده قرار ميگيرند. لاستيك خام يك شيره طبيعي است كه مستقيماً با شكاف بر روي درخت لاستيك بدست ميآيد. اندونزي دومين كشور بزرگ دنيا در توليد لاستيك طبيعي با توليد ساليانه 225*613 تن لاستيك از 1559955 مزرعه لاستيك ميباشد. بيشتر ترجيح داده ميشود كه از لاستيك خام در افزودني استفاده شود تا ديگر لاستيكها مانند لاستيك تركيبي، زيرا لاستيك خام الاستيكتر و مقاومتر در برابر تركهاي شياري است.
از طرف ديگر استفاده از تاير به عنوان منبع مواد STR آسان و در دسترس است، چرا كه طبق اطلاعات دپارتمان حمل و نقل اندونزي، بيش از 85 ميليون واحد تاير از انواع وسايل نقليه در اندونزي وجود دارد.
خاكستر پوسته نارگيل و الياف نارس
اندونزي يك كشور مجمعالجزاير است و داراي بيش از 17000 جزيره و 81000 كيلومتر خط ساحل است. بنابراين نارگيل به عنوان يك گياه ساحلي در كانر Mangrove در تمام جزاير رشد ميكند. بر اساس اطلاعات وزارت كشاورزي اندونزي، داراي 1559955 مزرعه كه سالانه 6610225 تن توليد ميكند. نارگيل به يك گياه چند كاره معروف است كه همه قسمتهاي آن ميتواند در فعاليتهاي مختلف استفاده ميشود. در ارتباط با موضوع اين مقاله، دو قسمت از نارگيل به عنوان افزودني در ساختار روسازي استفاده ميشدند كه آن دو قسمت الياف نارگيل و خاكستر پوسته نارگيل ميباشند.
خاكستر باقيمانده آسياب شكر
اندونزي مصرف كننده بزرگ شكر است و از يك يا دو سال پيش شروع به واردات شكر كرده است. مناطق مزارع نيشكر سال به سال كاهش يافته و در سال 2002 كل مناطق مزرعه شكر 1819042 است كه 347327 تن شكر در هر سال توليد ميكند. باقيمانده آسياب شكر كه منبع خاكستر است، به عنوان افزودني در ساختار روسازي استفاده مي