تحقیق از سقيفه تا قتل عثمان 20 ص

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏از سقيفه تا قتل عثمان
‏سرشت حق‏‌‏جوي انسان
‏حس حق‏‌‏خواهي انسان، مهمترين تضمين كننده بقاي انسانيت است. پافشاري شگفت‏‌‏انگيز گروه‏‌‏هاي انساني و بسياري از دانشمندان جهان بر مسايلي چون جان‏شيني پيامبر اكرم‏(ص)‏ نشان دهنده ‏آن است كه:
‏انسان در پي اثبات و توجيه باورهاي خويش است و همه نيروهاي حياتي را بسيج مي‏‌‏كند تا گذشت قرن‏‌‏ها ‏گرد فراموشي بر موضوع مورد اعتقادش نپاشد.
‏حق بدان علت كه حق است، هرچند جنبه اعتقادي نيز نداشته باشد، ‏مورد دفاع جدي نوع انسان است، تا آنجا كه بسياري از متفكران ملل غيرمسلمان در موضوع خلافت و ‏«‏بيان حق‏»‏ و شخصيت مردان صحنه خلافت، با انديشه، منطق و استدلال وارد ميدان مطالعه، تحقيق و اظهارنظر ‏شده‏‌‏اند، چنانكه همه انسان‏‌‏هاي آگاه هنوز از حكم نادرست عليه سقراط، گاليله و ... تاسف مي‏‌‏خورند.
‏در مسايل تاريخي،‏‌‏ آنچه از اصل پژوهش اهميت دارد، جلوگيري از حاكميت احساسات در نتيجه‏‌‏گيري از تحقيق و استفاده ناروا از پژوهش است. بي‏‌‏ترديد تكيه بر منابع اصلي و مورد قبول در مسايل اخلاقي مورد پژوهش و بهره‏‌‏گيري از روش علمي و بررسي جوانب مساله در تحليل‏‌‏ها و استنتاج‏‌‏ها، بسياري از ‏حساسيت‏‌‏ها را كاهش مي‏‌‏دهد و راه استفاده نارواي دوستان نادان و دشمنان حيله‏‌‏گر را مسدود مي‏‌‏سازد.
‏3
‏در بررسي واقع‏‌‏بينانه، ‏رخدادهاي بعد از رحلت پيامبر‏(ص)‏،‏ به طور طبيعي ‏بازگشت به گذشته و ‏طرح ‏چند پرسش مناسب است:
‏ضرورت و انگيزه نياز به جانشين چيست؟
‏انتظار خردپسند از پيامبر‏(ص)‏ در اين زمينه چه بوده است؟
‏ معناي پيشوايي امت در جانشيني و وظايف ولي امر مسلمانان ‏بعد از پيامبر‏(ص)‏ چيست؟
‏هرچند علم كلام عهده‏‌‏دار پاسخ به چنين پرسش‏‌‏هايي است، اشاره‏‌‏اي كوتاه بدين پاسخ‏‌‏ها ضروري است. زيرا: ‏‌‏اين مباحث در تبيين ورود صحيح به مطالب اصلي اين فصل نقشي تعيين كننده دارد.
‏برخي از دلايل نياز به جانشيني پيامبر‏(ص)‏ عبارت است از:
‏دلايل و فلسفه بعثت پيامبران‏(ص)‏، مانند قانون ثابت و ضروري هدايت عمومي؛
‏نياز جامعه به زمامدار؛
‏لزوم ارتباط بين عالم ربوبي و عالم انساني؛
‏تفسير و بيان اصول كلي دين و آيات قرآني؛
‏تاكيدهاي قرآن بر نقش جانشين پيامبر‏(ص)‏ در تكميل دين و اتمام نعمت.
‏سيره مستمر پيامبر‏(ص)‏ چنان بود كه در سفرهاي كوتاه مدت يا چند روزه، براي خود جانشين تعيين مي‏‌‏كرد. پس چگونه ممكن است در سفر طولاني و بدون بازگشت (مرگ) امت را بدون راهنما و رهبر رها سازد؟ آيا معقول است‏ شخصيتي كه عقل كل به شمار مي‏‌‏آيد، دين را نسخه شفابخش بشر در همه زمان‏‌‏ها مي‏‌‏دارند،‏‌‏ از خود آنان مهربان‏‌‏تر بوده، براي سعادت و هدايتشان سخت
‏3
‏‌‏ترين آزارها را به جان خريده است، در به ساحل نجات رساندن امت و ثمربخش كردن دين تدبيري ‏نيانديشيده ‏باشد؟! آيا ساحت مقدس شخصيت والا و ممتاز نبي اكرم‏(ص)‏ چنين كوتاهي را بر مي‏‌‏تابد؟‏!
‏با عنايت باينكه‏ سيره ديگران پيامبران‏(ص)‏ نيز بر انتصاب جانشين شايسته دللت دارد، آيا ناديده گرفتن اين امر از سوي پيامبر خاتم‏(ص)‏ ‏كوتاهي در انجام رسالت شمرده نمي‏‌‏شود؟! راستي پيام نص قرآن كه با تاكيد ‏«‏بلغ‏»‏ و تهديد ‏«‏ان لم تفعل‏»‏ و تضمين و تامين ‏«‏والله يعصمك‏»‏ ثمره 23 سال تلاش ‏و تبليغ را در گرو آن قرار مي‏‌‏دهد، چيست؟
‏هر پژوهشگر منصف و مسلمان حق‏‌‏طلب جا دارد از خود بپرسد: ماموريتي كه اگر پيامبر‏(ص)‏ انجام نمي‏‌‏داد، همه دستاوردهاي رسالتش نابود مي‏‌‏شد، چه بود؟
‏بي‏‌‏ترديد اموري چون ابلاغ توحيد، معاده، روزه، قوانين اقتصادي، اتحاد سي‏اسي و مرزبندي اعتقادي با كفار نمي‏‌‏تواند پاسخ اين پرسش به شمار رود، زيرا همه اين موارد بيشتر در آيات متعدد بيان شده بود. از سوي ديگر، ‏حتي اعلان محبت به يكي از ياران فداكار و با اخلاص پيامبر‏(ص)‏ ‏نيز نمي‏‌‏تواند پاسخ اين پرسش باشد. چون اين مساله به مقدمه اعتراف گرفتن از مردم به عنوان ‏«‏اولي به تصرف‏»‏ نيازمند نيست.
‏در موقعيتي كه:
‏منافقان انديشه كودتا در سر دارند؛
‏گروهي با ادعاي دروغين نبوت در ‏اطراف مدينه طبل نافرماني و ارتداد مي‏‌‏كوبند؛
‏5
‏پيامبر‏(ص)‏ مسافر سراي ديگر است.
‏جز تعيين جانشين، كدام مساله انتظار مي‏‌‏رود؟ جز ابلاغ رسمي و عمومي امامت و رهبري، چه چيز مي‏‌‏تواند همسنگ رسالت و نبوت قرار گيرد؟ در حالي كه عايشه، ابوبكر و عمر و عبداله (فرزند عمر) ‏به لزوم تعيين جانشين و سرپرست براي جانشينان بعد از پيامبر تاكيد داشته‏‌‏اند، آيا مي‏‌‏توان گفت كه پيامبر‏(ص)‏ ـ‏‌‏ با توجه به شناختي كه از اصحاب داشته و اهميتي كه براي دين و لزوم استواري و ماندگاري آن به دور از تحريفات و انحرافات قائل بوده است ـ به ضرورت تعيين جانشين پي نبرده باشد؟ چنانكه خواهد آمد، ابوبكر طي وصيتي براي بعد از خود جانشيني را تعيين و معرفي كرد؛ عمر نيز با اذعان به ضرورت انتخاب جانشين، جانشيني يكي از شش نفر از اعضاي انتخابي‏‌‏اش را پذيرفت.
‏عبداله بن عمر به پدرش گفت: مردم مي‏‌‏گويند تو نمي‏‌‏خواهي كسي را جانشين خود سازي؟!‏‌‏ اگر تو ساربان يا چوپاني مي‏‌‏داشتي، او نزد تو مي‏‌‏آمد و شتران يا گوسفندانت ‏را همين گونه رها مي‏‌‏كردي،‏‌‏ بي‏‌‏ترديد مي‏‌‏گفتي چوپان مقصر است. اگر كسي را ب‏راي سرپرستي بندگان خدا بجاي خويش تعيين نكني، چون نزد خدا روي، چه پاسخ مي‏‌‏دهي؟!
‏اين ابي‏‌‏الحديد معتزلي، هنگامي نقل گفتگوي خود با نقيب علوي درباره مساله خلافت و رويداد سقيفه مي‏‌‏گويد: به نقيب گفتم دلم راضي نمي‏‌‏شود بگويم اصحاب پيامبر‏(ص)‏ گناه كردند و برخلاف‏ گفته او گام برداشته، نص ‏«‏غدير‏»‏ را زير پا نهادند. نقيب در جواب گفت: دل من راضي نمي

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 3876 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:78 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل