تحقیق با بحث درباره چگونگي طراحي و ساخت موتور آغاز شد
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
با بحث درباره چگونگي طراحي و ساخت موتور آغاز شد
چالش دوباره درباره پروژه ال-90
گروه خودرو: پروه ال - 90 در زمينه ساخت موتور در داخل كشور به چالش جديدي كشيده شد.
به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد به مديرعامل شركت تحقيقات، طراحي و توليد موتور ايرانخودرو توليد موتور مورد نياز پروژه ال - 90 را به منزله ساخت داخل ندانسته و آن را رد كرده است.
محمد زالي گفت: توليد موتور به اين شكل نيروهاي متخصص ايراني را قادر نميسازد كه به هيچ دانش فني جديد دست يابند.
مديرعامل شركت تحقيقات، طراحي و توليد موتور ايران خودرو گفت: موتور ال-90 با مالكيت رنو به ايران سفارش داده شده و اجازه توليد موتور از سوي رنو به ايران امتياز نيست، بلكه زماني اين امتياز محسوب ميشود كه مالكيت براساس طراحي باشد.وي ادامه داد: درباره موتور ال-90 تنها ما اطلاعات فني را به صورت متن فني رنو بررسي كرديم و آن را مورد ارزيابي عملي قرار ندادهايم كه اين يك نقص بزرگ براي پروژه است. وي تاكيد كرد: افتخار نيست كه موتور يا ميللنگ ال-90 را داخل سازي كنيم، چون مالك آن شركت رنو است مهم اين است كه ما خود داراي طراحي يك موتور و مالك آن باشيم و به طور حتم براي خودروسازي بايد به سمت طراحيهاي بومي حركت كنيم.
3
وي توضيح داد: در موتور ملي از طراحي تا دانش ساخت موتور را به دست ميآوريم و قطعهسازان ما هم با كمك طرف آلماني پروژه فعال ميشوند كه از اين نظر اين پروژه بسيار تكامل يافتهتر از ال -90 است.
مدير مركز تحقيقات موتور ايرانخودرو در مورد ميل لنگ پژو گفت: آنها بعد از چهار سال نقشه را به ما ميدادند و ما توليد ميكرديم و آن هم با اجازه پژو كه اين كار حتي مهندسي معكوس هم نيست چه برسد به انتقال دانش فني.
از سوي ديگر رضا دانش فهيم مديرعامل شركت توسعه صنايع ايرانخودرو با رد سخنان زالي، آن را غيرمتعادل و عوام فريبانه خواند.
وي در دفاع از قرارداد ال - 90 اظهار داشت: هر كس و يا هر شركتي بتواند مشابه اين قرارداد امضا كند همه گونه مورد حمايت قرار خواهد گرفت.وي گفت: كساني كه ادعاهايي دارند بايد براي اثبات ادعاهاي خود اسناد و مدارك ارائه دهد.
رضا دانشفهيم گفت: بايد ديد كه موتور خودرو را به چه قيمتي ميخواهيم طراحي كنيم و چقدر هزينه براي كشور دارد و در نظر گرفتن هزينههاي يك طراحي در اقتصاد به شدت رقابتي كنوني بسيار مهم است. وي با اشاره به اين كه زالي براي صحبتهاي خود در مورد موتور ال - 90 هيچ سند و مدرك و استدلالي ارائه ندادهاست، خاطرنشان كرد: هيچ شركت بينالمللي دانش طراحي را به ما منتقل نميكند، بلكه بايد در اين مورد هزينه كنيم و يا با شركتي براي انتقال دانش فني طراحي قرارداد ببنديم، مانند كاري كه در مورد سمند انجام شد. وي اظهارات مديرعامل ايپكو در موردميزان مصرف سوخت موتور ال - 90 را مردود دانست و گفت: موتور مورد ادعاي اين شركت از هيچ موسسه بينالمللي تاييديه ندارد و ميزان آلايندگي و مصرف سوخت تنها در زمان نصب بر روي خودرو و انجام آزمايش مشخص ميشود.
3
وي در مورد امكان نصب اين موتور بر روي ال - 90، گفت: هيچ خودروسازي اجازه نميدهد موتور يك شركت ديگر بر روي خودروي آن نصب شود. وي با بيان اين كه در ال - 90 دانش فني توليد موتور خودرو به ايران منتقل ميشود، افزود: موتور اوليه ال - 90 بنزين سوز است، اما موتور پايه گازسوز آن در دست طراحي است كه قرار است دو سال بعد از توليد ال - 90 يعني در سال 2008 توليد شود.
مديرعامل شركت توسعه صنايع خودروي ايران با بيان اينكه براي پاسخگويي در ارتباط با پروژه ال - 90 تاكنون چهار جلسه مشترك در مركز پژوهشهاي مجلس داشتهايم، گفت: تمام سوالات اين مركز به صورت منطقي و قانوني پاسخ داده شده، اما از نتيجه اين جلسات مطلع نيستيم.
دانشفهيم در ارتباط با اين كه بر اساس بررسيهاي صورت گرفته توسط مركز پژوهشهاي مجلس، دو شركت ايران خودرو و سايپا بالااجبار و بدون حق انتخاب در اين پروژه درگير ميشوند، گفت: اين موضوع يك اتهام است، زيرا هيات مديره ايران خودرو و سايپا اين قرارداد را تصويب كردند و به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نمايندگي دادند كه اين قرارداد را امضا كند.
دانشفهيم با بيان اين كه ايران خودرو و سايپا هيچ كدام به اجبار در اين پروژه مشاركت داده نشدهاند، افزود: اين دو شركت حدود 400 صفحه مطالعات فني و اقتصادي داشتند كه در هشت جلسه كارشناسي سنگين در مديريت قبلي ايران خودرو مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در نهايت به يك وفاق جمعي رسيديم كه بايد 14 بحث اساسي در يك پروژه مشترك در نظر گرفته شود و بر اين اساس پروژه پلت فرم مشترك و ال - 90 شكل گرفت.
4
وي در ارتباط با احتمال پيشنهاد از سوي مركز پژوهشهاي مجلس براي خارج شدن ايران خودرو از مشاركت در پروژه ال - 90 و ادامه فعاليتهاي مربوط به طراحي و نوآوري در اين شركت، تصريح كرد: ايران خودرو در سال آينده توليد پيكان را متوقف ميكند و اين در حالي است كه پيكان، گاو شيرده ايران خودرو است كه وقتي آن را از او بگيري و بعد هم بگويي در پروژه ال - 90 كه اقتصاديترين پروژه براي ايران خودرو است و ميتواند جايگزين پيكان شود مشاركت نكن، اين به معني از بين بردن ايران خودرو از روي عمد است.
دانش فهيم گفت: ايران خودرو حداقل 900 هزار نفر سهامدار دارد و قرار نيست كه چون ما مي خواهيم كار طراحي انجام دهيم، بنابراين كاري كنيم كه اولين شركت بزرگ صنعتي كشور زيان ده شود.
دانشفهيم از هر اقدامي براي توليد خودرويي در كلاس ال - 90 و با قيمت پايينتر از سوي هر فرد يا شركتي استقبال كرد و گفت: نفي كردن، راحتترين اقدام است و آقاياني كه ال - 90 را نفي ميكنند بهتر است پيشنهاد بهتري بدهند.
وي با طرح اين سوال كه آيا كسي در دنيا حاضر است با همين شرايط و مشخصات ال - 90، قرارداد مشابهي را با ايران امضا كند؟ افزود: در سفري كه اخيرا به چين داشتم، امكان توليد يك خودروي 4 يا 5ميليوني را در ايران بررسي كردم و به اين نتيجه رسيدم كه اصلا چنين امكاني وجود ندارد.