تحقیق تحول گرا و تعامل گرا
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 115 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
تحول گرا و تعامل گرا
کلید درک تحول بر اساس این الگو، مقایسه نیمه فوقانی و نیمه تحتانی است.ما ضمن قرض گرفتن زبان و مفاهیم از جیمز مک گرگور برنز McGregor Burne
(1978) و طبقهبندی وی در خصوص دو نوع اصلی رهبری یعنی رهبری تحول گرا و رهبری تعامل گرا،این مدل را به شکل مشابهی طراحی کردهایم. طبق تعریف برنز،رهبران تحول گرا آنهایی هستند که موجب تحول میشوند،آنها هرگز یک موقعیت را دست نخورده باقی نمیگذارند و این موقعیت (سازماندهی،اجتماع،ملیت و ...) در نتیجه این نوع رهبری تحول گرا تغییر خواهد کرد. طبق این دستهبندی، رهبران تعامل گرا افرادی هستند که به رابطه میان رهبر و پیرو به چشم یک تعامل مینگرند: «اگر تو این کار و این کار را برای من انجام بدهی، من برای تو (پیرو) پاداشی (ترفیع، کمک هزینه، مرخصی، ...) در نظر خواهم گرفت». این نوع رهبری نیز میتواند تحول در بر داشته باشد، ولی این تحول ماهیت فراگیر یا تحول گرا ندارد (تحول در ساختار عمقی سیستم، به فصل 5 رجوع کنید). رهبران تعامل گرا بیشتر تمایل دارند که وضعیت را دست نخورده باقی بگذارند، ولی در صورت نیاز به تحول،آنها بر این باورند که این تحول باید به صورت تدریجی و تکاملی اتفاق بیفتد،نه به صورت ناگهانی و انقلابی.
خانهها یا مقولههای موجود در نیمه بالایی این مدل- شامل محیط بیرونی، ماموریت و استراتژی، رهبری،و فرهنگ- را عوامل تحول گرا مینامند.تحول در این مقولهها در نتیجه تعامل مستقيم با نیروهای محیط بیرونی حاصل میشود و مستلزم رفتارهای جدید از جانب اعضای سازمانی خواهد بود. شکل 3-10 نشان دهنده این عوامل
3
تحول گرا است. این طرح مشابه مفهوم رهبری تحول گرای برنز است، ولی البته در یک بافت سازمانی،تحول در هر یک از این خانهها یا ابعاد سازمانی بدان معناست که کل سازمان یا سیستم تحت تاثیر قرار میگیرد و این تحول ماهیت ناپیوسته و انقلابی دارد (به فصل 5 رجوع کنید)، یعنی ساختار عمقی سیستم را تحت تاثیر قرار میدهد و مستلزم رهبری چشم انداز محور است.
سایر خانهها یا ابعاد سازمانی نیمه تحتانی این مدل را عوامل تعامل گرا مینامند. این ابعاد بر اساس تفکر آغازین و پژوهش لیتوین - Latwin
و همکارانش پی ریزی شده اند (به شکل 1-10 نگاه کنید). این عوامل بیشتر با تعاملهای روزانه سازمان مرتبط هستند. در این قسمت تحول ماهیت انتخابی،تکاملی و تدریجی دارد، نه ماهیت ناگهانی. شكل 4-10 نشان دهنده عوامل تعامل گرا در این مدل است.
همانگونه که پیشتر گفته شد،تمایز میان عوامل تعامل گرا و تحول گرا با در نظر گرفتن تحول و مدل سازی سازمانی، ریشه در تئوری رهبری دارد. این تئوری خود از منابع مختلفی نشات میگیرد. شاید بتوان گفت كه اولین بار سالزنیک - ZaleZnik
(1977) میان رهبر و مدیر تمایز قایل شد و یک سال بعد،برنز (1978)تمایز مشابهی را با بیان متفاوتی مطرح کرد. اصطلاح (تحول گرا)که توسط برنز مطرح شد تا حد زیادی شبیه اصطلاح (مدیر) است که توسط سالزنیک عنوان شد. برک (1986)این دو نظریه درخصوص رهبری را با هم ادغام کرد و این فرضیه را مطرح کرد که هر رهبر (تحول گرا) یا مدیر (تعامل گرا)میتواند به سایرین اختیاراتی بدهد ولی رفتارها بسته به این که فرد نقش مدیر را بازی می
3
کند یا نقش رهبر را ایفا میکند،تفاوت دارند. با توجه به مدل سازمانی ما و با در نظر گرفتن تمایزهای تحول گرا (رهبر) و تعامل گرا (مدیر)، تغییر تحول گرا ارتباط نزدیکی با رهبری و تغییر تعامل گرا رابطه تنگاتنگی با مدیریت دارد.
محيط بيروني
عملكرد فردي و سازماني
رهبري
فرهنگ سازماني
ماموريت و استراتژي
شکل3-10- عوامل تحول گرا
منبع: «مدل تحول و عملکرد سازمانی با برک و لیتوین، در مجله مدیریت، 18، ص . 545-523. تجدید چاپ با مجوز انتشارات سیج تحول سازمان نیازمند یک رهبر تحول گرا است. (به فصل 12 رجوع کنید) که شخصا تحول مورد نیاز را شناسایی کند و تمایزی میان ماموریت جدید سازمان و مدیریت خود قایل نشود. تحول تعامل گرا نیازمند مدیرانی است که در کار خود بیشتر به جای بازدید کل سیستم،به تمرکز روی پیشرفت و کیفیت اهمیت میدهند.
با در نظر گرفتن پیش زمینه تحول گرا و تعامل گرا،در ادامه این بحث تعریف مختصری برای هر یک از خانههای این مدل ارائه خواهد شد.
5
فعاليتهاي مديريتي
جوسازماني
ساختار
سيستمها و سياستها
پيش نيازهاي شغلي و مهارتها و توانمنديهاي فردي
عملكرد فردي و سازماني
انگيزش
ارزشها و نيازهاي فردي
شکل 4-10 عوامل تعامل گرا
منبع: «مدل تحول و عملکرد سازمانی، برک و لیتوین،در مجله مدیریت، شماره 18 صفحه 545- 523. چاپ مجدد با مجوز انتشارات سیج
محیط بیرونی: نیروها یا متغیرهای خارج از سازمان که عملکرد سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهند. این نیروها عبارتند از: متغیرهایی نظیر رفتار یا رضایت مشتری،شرایط بازار (به عنوان مثال، دامنه رقابت برای شرکتهای تجاری)، اوضاع یا شرایط سیاسی، قوانین دولت،شرایط اقتصاد جهانی و فناوری در حال تحول.
برای توضیح بیشتر درخصوص نحوه توضیح بیشتر در خصوص نحوه اثرگذاری محیط بیرونی بر یک سازمان، به فیفر و سالانکیک - Pfeiffer and salancik
(1978) مراجعه کنید.
ماموریت و استراتژی:به طور خلاصه،ماموریت یعنی آنچه سازمان به دنبال آن است، هدف آن، علت وجودی آن و اهداف اولیه آن. استراتژی سازمانی یعنی چگونگی انجام ماموریت و دستیابی به آن. در سالهای اخیر،اصطلاح «چشم انداز