تحقیق تحليل نحويكلامي دستنوشتههاي داستاني كودكان و نوجوانان 72 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 72 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
دانشگاه علامه طباطبايي
دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي
پايان نامه براي اخذ مدرك كارشناسي ارشد
تحليل نحويكلامي دستنوشتههاي داستاني كودكان و نوجوانان
2
پيشينه مطالعات
2
2-1 مقدمه
فصل حاضر شامل سه بخش است: بخش نخست، شامل معرفی مفاهیم بنیادی ادبيات،ادبیات کودک، كودك و نوجوان، نحو وكلام و تحليل كلام ميباشد. بخش دوم، تاریخچه مختصري از مطالعات غربیان درباره ادبیات کودک به دست میدهد. بخش سوم هم شامل پیشینه ادبیات کودک در ایران است.
2-2 مفاهیم بنیادی
2-2-1 ادبيات
گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی از ادبیات ارائه شده است ولی هیچگاه هیچکدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگلنگان به پیش خواهد رفت.
بنفشهحجازي(17:1374)ميگويد كه ادبيات دانشهاي متعلق به علوم ادبي وآثار ادبي است.
هاك Huck
(5:1997)ميگويد:ماادبيات را به عنوان شكل تخيلي زندگي و انديشه در فرمها وساختارهاي زباني ميشناسيم.
در فرهنگ وبستر Webster
(صفحه1056)آمده كه"مجموعه آثار نوشتاري مربوط به يك زبان يا يك كشور ياگروه سني ادبيات تلقي ميشود"
ليلي ايمن(1352)ميگويد:"مجموعه تظاهرات هنري هر قوم كه در قالب كلام ريخته شده است،ادبيات آن قوم به شمار ميرود"
4
2-2-2 ادبيات كودك
بين ادبيات كودكان و بزرگسالان تفاوت ساختاري چنداني وجود ندارد. چرا كه هر دو ادبيات هستند و با تكيه بر جوهر ادبي خلق ميشوند، ولي مخاطبان متفاوتي را در نظر ميگيرند.
حجازي(1374)ميگويد:" تعريف ادبيات كودكان با تعريف ادبيات به معناي عام تفاوتي ندارد، اما تفاوت بين نيازها و امكانات كودكان با بزرگسالان موجب ميشود كه از ادبيات كودكان انتظار بيشتري وجود داشتهباشد، چرا كه براي انساني كم تجربه به وجود ميآيد، لذا بايد عاليتر و سازندهتر باشد. اين تفاوتها و محدوديتها عبارتند از:
محدود بودن تجربه كودكان ( از لحاظ نوع، وسعت و ميزان تجربه )
محدوديت زبان ( محدوديت گنجينه لغات )
محدوديت زمان دقت ( كودكان نمي توانند از نظر فكري مدت زيادي در امري مثل خواندن داستان دقت كنند. )
ناتوان بودن در دريافت رويدادهاي مختلف در يك زمان"
لاكنز(1999)معتقد است كه تفاوت كودكان با بزرگسالان در تجربههاي آنهاست و نه در نوع تجربههايشان. پس تفاوت ادبيات آنها هم تفاوت در درجه است نه تفاوت در نوع.
هانت Hunt
(23:1375-22)ميگويد:"روي همرفته ميتوان دو نظريه را ناظر بر تعاريف ادبيات كودكان دانست ابتدا نظريه كساني كه معتقدند كودكان ونوجوانان داراي محدوديتهاي حسي، عاطفي،ذهني،رواني،عقلي وتجربي هستند و به همين دليل آثار خاصي نياز دارند. اين آثار بايد براي آنها با توجه به اين ويژگيها پديد آيد و در روند پديداري اين آثار اراده و ميل نويسندگان بر خلاقيتهاي ذهني بيقيد وشرط برتري دارد. گرچه اين گروه ارزشهاي زيبايي شناختي را نفي نمي
5
كنند،ولي آنها را در چهارچوب قالبهاي از قبل تعيين شده و كنترل شده ميپزيرند.
نظريه دوم بر اين اساس شكل ميگيرد كه عرصه ادبيات وهنر عرصه آزادي و اختيار است و كودكان و نوجوانان نيز بخشي از بشريت هستند و ادبيات آنها نيز بخشي از ادبيات است.بدين ترتيب هر خطي كه كودكان يا كتابهاي آنها را مجزا كند، خطي تصنعي خواهد بود.
پيروان اين نظريه معتقدند كه محدوديت در قدرت درك و خواندن محدوديت در تجربه و محدوديت درتوان تمركز حواس در كودكان و نوجوانان واقعيتهاي غير قابل انكار است،ولي در هنگام گزينش آثار بايد گروههاي سني مورد نظر باشند نه در هنگام خلق آثار،زيرا خلق ادبي روندي است كه تابع نوعي جوشش دروني است.لذا پيروان اين نظريه تأكيد دارند كه نوشتن براي كودكان بايد با همان معياري داوري شود كه نوشتن براي بزرگسالان. عدم بهكارگيري همان معيار انتقادي براي ادبيات كودكان به اين معني است كه بگوييم ادبيات كودكان نسبت به ادبيات بزرگسالان كمارزشتر است.
محمدي(13:1376)ميگويد:"ادبيات كودكان اصطلاحي تركيبي است كه در يك وجه آن مخاطب ودر وجه ديگر آن جوهر ادبي قرار دارد. پس آثاري كه ادبيات كودكان خوانده ميشوند بايد هر دو مولفه را دارا باشند. توجه بيش از حد به مخاطب و تواناييها ومحدوديتهايش نبايد جوهر ادبي را از بين ببردواز طرفي عنصر ادبيت در گرو خلاقيت است."
در ويرايش سوم فرهنگ وبستر آمده است كه ادبيات كودك و نوجوان مجموعهاي از نوشتهها است كه براي كودكان و نوجوانان تدوين شده است.
در دايرةالمعارف فارسي اين عبارت اينچنين تعريف شده است:"ادبيات كودك و نوجوان به مجموعهاز آثار اطلاق ميشود كه براي مطالعه كودكان و نوجوانان و به منظور سرگرمي و آموزش آنها فراهم شده است. به معناي درستتر آثاري كه از لحاظ لفظ و تعبير متناسب با سنين مختلف كودكان و نوجوانان باشد."