تحقیق پیامبر و کودکان

دسته بندي : دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه :
‏مدت يك قرن است كه غرب تحقيقات دامنه دار و عميقى ‏پيرامون روان شناسى كودك به انجام رسانده است كه به واقع, نتايج چشمگيرى از آن ‏پژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسيارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به ديده ‏اطمينان كامل نگريست. تا اين زمان همچنان پيروان ژان پياژه (زيست شناس, فيلسوف و ‏روان شناس سوئيسى, متوفاى 1980 م.), اسكينر, باندورا, كلارك هال, اريكسون و ‏هاينزوانر, با يكديگر نسبت به عقايد استادان خود اختلاف عقيده دارند. جمعى كودك را ‏بزرگسالى كوچك (به تعبير آنان: مينياتور بزرگسال) و بعضى او را كاملا متمايز با ‏بزرگسال تعريف مى كنند. عده اى او را متمايل به بدى, و برخى او را پاك سرشت مى ‏دانند.(1‏)
‏درباره تربيت, تغذيه, رشد, عادت ها و رفتارهاى كودك نيز ‏نظريات متفاوت و متناقض بسيارى ميان پژوهشگران وجود دارد كه به واقع آدمى گاه در ‏انتخاب نظريه درست ميان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتايج علمى كه امروزيان بدان ‏دست يافته اند در سايه آزمايش هاى ساليان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد از ‏تجربيات گذشتگان است; با اين حال پيوسته طرح ها و نظريات جديدى به دست مىآيد كه گاه ‏به طور كامل, ناقض نظريات گذشته است. اما در صدها سال پيش كه هيچ يك از اين زمينه ‏ها و امكانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امين(ص) نسبت به كودكان, ‏گفتارها و رفتارهايى مشاهده شده است كه امروزيان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهم ‏عميقى از آن به دست نياورده اند. معجزه حضرت محمد امين(ص) تنها آيات قرآن نبود. ‏گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن كه معجزه پديده اى است كه بشر از ارائه نمونه ‏آن ناتوان باشد.
‏در عقايد امروزيان متمدن و متفكر[؟] چنين آمده است كه: ‏اگر كودكان, وحشى و پرخاشگرند بايد آنان را رام و مطيع گردانيد. زيرا آنان ماهيت ‏حيوانى دارند و غرايز نقش اساسى در انگيزش رفتارشان دارد.(2‏)
‏اين در حالى است كه ما بارها اين جمله را از سخنان رسول ‏اكرم(ص) شنيده يا خوانده ايم كه: پنج چيز است كه تا آستان مرگ آن ها را ترك نمى ‏كنم; يكى از آنها سلام كردن به كودكان است.(3‏)
‏2
‏به راستى, ژرفاى مفهوم اين جمله را كدام متفكر روان ‏شناس درك مى كند؟ در افكار خردسالان چه مى گذرد كه حضرت امام صادق(ع) در پى نقل ‏آنچه از رسول خدا(ص) فرا گرفته, مى فرمايد: احبوا الصبيان و ارحموهم و اذا وعدتموهم ‏ففولهم فانهم لايرون الا انكم ترزقونهم; به كودكان محبت بورزيد و مورد شفقت شان ‏قرار دهيد و هرگاه به آنان وعده اى داديد, وفا كنيد. زيرا آن ها شما را روزى دهنده ‏خود مى دانند.(4) در اين رفتار رسول خدا(ص) چه حكمتى نهفته بوده است كه همه روزه كه ‏صبحگاه از خواب بر مى خاست, دست محبت به سر فرزندان خود مى كشيد!(5‏)
‏در اين نوشتار به طور گزيده به تشريح پاره اى از ‏گفتارها و رفتارهاى حضرت محمد(ص) درباره كودكان مى پردازيم.
‏نامطمئن بودن نظريات رايج كنونى و سرمشق بودن رفتار ‏پيامبر(ص) براى ماـ به تصريح آيه قرآن ـ(6) ما را بر آن مى دارد كه به فرموده ها و ‏كردار حضرت رسول اكرم(ص) عميق تر بنگريم و به واقع اعتقاد داشته باشيم كه آنچه او ‏به جاى آورده ـ به فرض درستى روايت ـ فراتر از اكتشافات علمى امروزيان است. كوچك ‏ترين عمل او در پى ارائه معيارى است كه براى معاصران وى ناشناخته ماند و برخى تا ‏اين زمان نيز ناشناخته باقى مانده است. از آن نمونه, در جمله اى ساده از آن بزرگوار ‏مى خوانيم:
‏((‏اكرموا اولادكم و احسنوا آدابكم;(7) فرزندانتان را ‏گرامى بداريد و با آداب و روش پسنديده با آنان رفتار كنيد.‏))
‏در نظر سطحى, اين فرموده تنها سفارش به احترام كودكان و ‏رفتار صحيح با آنان است. اما اين كه چه رفتارى در شإن كودك نيست تا از آن پرهيز ‏شود, و چه روشى نادرست است تا نسبت به وى انجام نگيرد جاى گفتگو است. آيا والدين و ‏مربيان براى يافتن پاسخ صحيح اين دو پرسش, خود نبايد پيش تر پيرامون تربيت كودك ‏آگاهى هايى به دست آورند؟ پدر و مادرى كه با آداب و روش صحيح زندگى ناآشنايند چگونه ‏مى توانند فرزندشان را با آداب درست تربيت كنند؟! آيا بوسيدن كودكان ـ دختر يا پسرـ ‏تا چه سنى روا است؟ آيا بلند شدن در برابر بچه هاى كم سن بجا است يا نابجا؟ آيا ‏تنبيه و كتك آنان تا چه ميزان سفارش مى شود؟ تفاوت گذارى ميان آنان تا چه اندازه ‏صحيح يا ناصحيح است؟ بازى كودك و ((بازى با كودك)) چه لزوم و فايده اى دارد؟
‏3
‏بنابراين, سفارش به گراميداشت كودك, تإكيد بر تإسيس ‏بنيادى است كه به خانواده ها آموزش دهد چگونه با فرزندانشان رفتار كنند. خانواده و ‏مجالس خانوادگى, آموزش و پرورش, صدا و سيما و مراكز فرهنگى, هر يك بنيادى است كه ‏بايد بدين مهم توجه كند.
‏از طرف ديگر بايد مشخص شود كه بى احترامى به كودك و ترك ‏آموزش وى چه پيامدهايى دارد! اگر اطرافيانش با آداب و روش درست با او برخورد نكنند ‏چه پيش خواهد آمد؟ كودك در هر حال بزرگ خواهد شد. اگر او در بزرگسالى دريابد كه ‏بسيارى از رفتارهاى بزرگسالان با وى در كودكى, ناصحيح بوده است, نسبت به آنان چگونه ‏خواهد انديشيد؟ آيا والدين چنين كودكى اكنون در بزرگسالى اين كودك مى توانند ‏اميدوار باشند كه وى آراى امروز آنان را بپذيرد و بدان عمل كند؟ چگونه بسيارى از ‏والدين بدين امر توجه ندارند كه يكى از علت هاى تمرد نوجوانان و جوانان, پى بردن ‏آنان به اشتباه روش پدر و مادر در كودكى ايشان است!
‏به هر تحليل, توجه رسول خدا(ص) به دنياى كودكان را در ‏چندين جنبه مى توان جستجو كرد:
1. ‏كوشش براى تولد فرزندان سالم
‏برخلاف عقيده بسيارى از نظريه پردازان كه تربيت كودك را ‏از شش ماهگى يا دو سالگى به بعد نتيجه بخش مى دانند, تعاليم رسول خدا(ص) زمانى ‏پيشتر از اين را در تربيت كودك موثر ياد مى كند. نوزاد بيشتر صفات خوب و بد را از ‏طريق ژن از پدر و مادر به ارث مى برد. بنابراين, تربيت او نه از دوران حمل كه پيش ‏از ازدواج آغاز مى شود. دختر و پسرى كه پيش از ازدواج به اصول اخلاقى و دينى پايبند ‏نباشند بسيار دشوار مى توان اميد داشت كه فرزند آنان درستكار تربيت شود. البته سهم ‏محيط تربيتى و عوامل و استثنائات روزگار را ناديده نمى انگاريم.
‏اگر تربيت كودك از شش ماهگى يا دو سالگى آغاز مى شود, ‏اين دستور رسول اكرم(ص) چه مفهومى مى يابد كه مى فرمايد: هر كس صاحب فرزندى شد در ‏گوش راست كودكش اذان و در گوش چپ او اقامه بگويد تا از شر شيطان در امان باشد. ‏اميرمومنان على(ع) مى فرمايد: زمانى كه دو پسرم حسن و حسين[ (عليهماالسلام]( تولد ‏يافتند, آن حضرت همين عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن ها سوره حمد و ‏آيه الكرسى و آيه هاى سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند.(8‏)
‏4
‏اگر كودك دو ماهه استعداد تربيت و پذيرش ندارد و ‏مشاهدات و شنيده هاى او در درونش تإثير نمى نهد به چه سبب رسول خدا(ص) مى فرمايد: ‏هرگز مبادا كه كودكى در گهواره نظاره گر رفتار زناشويى زن و مرد باشد.(9) اگر در ‏چنين موقعيت صداى زن و مرد را بشنود به راه رستگارى[ و پاكى و خير] قدم نمى ‏نهد.(10‏)
‏به راستى, آيا سلامتى مادر در دوران حمل, تغذيه, ترس و ‏نگرانى ها و نيز اعتياد وى بر سلامتى روحى نوزاد اثر نمى گذارد؟! آنگاه چگونه مى ‏توان نوزاد ناسالم را درست تربيت كرد؟!
‏امام باقر(ع) مى فرمايد: در عصر رسول خدا(ص) مردى از ‏انصار[ در مدينه] به آن حضرت شكايت كرد كه: همسرم دختر عموى من است و خانواده و ‏اجداد ما همه سفيد پوست هستيم و اينك او فرزندى به دنيا آورده كه سياه پوست و شبيه ‏سياهان حبشى است.
‏رسول خدا(ص) اندكى تإمل كرد و سپس از زن توضيح خواست. ‏زن به پاكى خود سوگند ياد كرد. پيامبر فرمود: بين هر انسان تا حضرت آدم(ع) 99 عرق (‏پيوند, ژن, ريشه) وجود دارد كه در ساختمان فرزند فعاليت مى كنند... فرزند شبيه يكى ‏از آن ها مى شود.. . اين نوزاد سياه پوست شبيه يكى از اجداد دور شماست. كودك را ‏بگير كه فرزند خود تو است.(11‏)
‏هنگامى كه نوزاد رنگ پوست خود را به وسيله ژن از اجدادش ‏به ارث ببرد, آيا صفات خوب يا بد به همين وسيله از آنان به وى سرايت نمى كند؟!
‏آن حضرت در همين باره فرموده است: انظر ‏فى اى شىء تضع ‏ولدك فان العرق دساس;(12) خوب بنگر كه نطفه خود را در چه جايگاهى جاى مى دهى. زيرا ‏ريشه ها[ و ژن آدمى] به طور پنهان تإثير گذار است[ .و از طريق آن, اخلاق اجداد به ‏فرزندان منتقل مى شود‏ [ .
‏نيز در جاى ديگر فرمود:الشقى شقى فى بطن امه و السعيد ‏سعيد فى بطن امه; (13) بدبخت در شكم مادر بدبخت مى شود و سعادت مند در شكم مادر ‏چنين مى شود.
‏در روايتى ديگر آن حضرت به نقش برادر (دايى فرزندان) در ‏تربيت فرزند اشاره مى كند و مى فرمايد: اختاروا لنطفكم فان الخال احد الضجيعين;(14( ‏همسر[ شايسته] براى نطفه هاى خود انتخاب كنيد. زيرا دايى يكى از دو ستون[ مهم تشكيل ‏دهنده] نوزادتان است.

 
دسته بندی: دانش آموزی و دانشجویی » دانلود تحقیق

تعداد مشاهده: 4465 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:30 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل