دانلود مقاله در مورد شطرنج
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
واژه «شطرنج»تلفظ فارسي «چاتورانگا » است کلمه اي که در زبان سانسکريت براي نام گذاري اين بازي به کار برده مي شود،جايي که معمولاً از آن به عنوان نخستين زادگاه اين بازي ياد مي شود. اگر چه بازيهاي مشابهي در کره، چين، ژاپن و تايلند رواج داشته است اما شطرنج امروزي به اين بازي هندي برمي گردد که در دوره ساسانيان وارد ايران شده و آنگاه در کشورهاي اسلامي، اروپا و روسيه تکامل پيدا کرده است. برخي شطرنج را يک سرگرمي ميدانند و عدّه اي ديگر آن را يک ورزش رزمي ذهني محسوب مي کنند. موفقيت در اين ورزش بيش از هر چيز به توان تحليل و فهم انتزاعي ذهن وابسته است.
حتما صفحهٔ شطرنج را ديدهايد. يک صفحهٔ ۸ در ۸ خانه که يکي در ميان سياه و سفيد هستند. اگر ميخواهيد طبق استانداردهاي بين المللي صفحه را نشانهگذاري کنيد، دستور زير را پيش بگيريد. صفحه را روي ميز بگذاريد و به آن نگاه کنيد! حالا رديفي که نزديک به شماست يعني ضلع پائين مربع را نگاه کنيد! خانهاي که در منتها اليه سمت راست و در آخر و سمت راست قرار دارد را نگاه کنيد! اگر سفيد بود که هيچي، اما اگر س
ياه بود لطفا ۹۰ درجه صفحه را بچرخانيد تا شماره گذاري را شروع کنيم!
حالا که آخرين خانه سمت راست و پايين سفيد شده، آن را H, و تا سمت راست به عقب تا A آنها را شروع به نامگذاري کنيد. شمارهها را داخل خانهها ننويسيد زير خانهها بنويسيد. حالا از سمت راست و همان پايين يعني کنار همان خانهاي که بايد سفيد باشد را ببينيد، کنار خانهٔ اول را ۱ بناميد و تا آخر که ۸ باشد آن را ادامه بدهيد. حالا شما يک صفحهٔ شطرنج علمي داريد و بهتر ميتوانيد شطرنج بياموزيد، بازي استادان را ببينيد، تجزيه و تحليل کنيد، واريانتها را آموخته حفظ کرده و بازي تان را ثبت کنيد. نکته ديگر در رابطه با نوشتن نام هر مهرهاست که در پايين امدهاست.
پياده (سرباز)
• اسب؛ مدرنN - کلاسيک C (ايتاليايي)
• فيل؛ مدرن B - کلاسيک F (ايتاليايي)
• رخ ؛ مدرن R - کلاسيک T (ايتاليايي)
• وزير(فرزين)؛ مدرن Q - کلاسيک D (ايتاليايي)
• شاه؛ مدرن K - کلاسيک R (ايتاليايي)
انواع مهرههاي اين بازي هستند. شخصي برندهاست که بتواند شاه حريف را با خطر زدن( کيش) مواجه کند به طوري که حريف راهي براي «رفع کيش» نداشته باشد
نام
حرف
نگاره
پياده
P
اسب
N
فيل
B
رخ
R
وزير (فرزين)
Q
شاه
K
[ويرايش] پياده
يا سرباز ضعيفترين مهرهٔ بازيست که هر کدام از بازيکنان (سياه يا سفيد) ۸ عدد از آن دارند که در رديف يکي مانده به آخر قرار مي دهند. پياده به جز حرکت اول که ميتواند ۲ خانه مستقيم به جلو برود، بقيهٔ حرکتها را بايد خانه به خانه انجام دهد. پياده بعد از رسيدن به آخرين رديف در خانهٔ حريف اختيار دارد به يک مهرهٔ ديگر (به جز شاه) بنا بر خواست بازيکن ( که معمولاً وزير است ) تبديل مي شود. سرباز تنها مهرهاي ست که به همان شکلي که حرکت ميکند (مستقيم به جلو) مهرهٔ حريف را نمي گيرد بلکه ميتواند مهرههايي را که در دو خانه چپ و راست خانه جلوي خود هستند را بگيرد. همين طور پياده تنها مهره اي ست که قادر نيست به خانهاي که قبلا در آن مستقر بوده و از آن رفته برگردد و فقط به سمت جلو پيش مي رود.