دانلود مقاله در مورد عدل 36 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
آموزشکده فنی دکتر شریعتی
عدل
عدل
مساوات و برابري يكي از مهمترين آموزههاي دين مبين اسلام است و آيات و روايات بسياري وجود دارند كه قرآن كريم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوي تمام مردم در برابر قانون و نفي تبعيض و ظلم تأكيد بسيار دارند.
عدالت در اسلام بر اركان عميقي استوار است، زيرا عالم هستي و كائنات به كلي تحت نظر خداوند حكيم هستند كه تمام كردار و رفتار ما در دادگاه عدل او مورد قضاوت قرار ميگيرد. همه ما از خاك هستيم و همه به سوي خاك بازميگرديم و تمام افراد بندگان خدا هستند.
اين تلقي از جهان و انسان مساعدترين زمينه براي پذيرش عدالت است كه از نظر قرآن فطري است. قرآن ميفرمايد كه ما آشنايي با خوبيها و بديها را به طور فطري در انسان قرار دادهايم: «فألهمها فجورها و تقويها» (شمس/8)
در فطري بودن عدالت همين بس كه حتي ظالمان نيز ميكوشند تا ظلم خود را توجيه كرده و عادلانه جلوه دهند.
مسأله عدالت از نظر پيامبر(ص) نيز از اهميت فراواني برخوردار است، چنانكه ايشان فرمودهاند: «عدل ساعه خير من عباد سبعين سنۀ قيام ليلها و صيام نهارها» (جامع السادات، ج2، ص 223) يعني: يك ساعت عدالت از هفتاد سال عبادتي كه روزهاي آن روزه و شبهاي آن احيا داشته باشيد، بهتر است.
حضرت علي(ع) نيز درباره اهميت عدالت فرمودهاند: «العدل حيات و الجور ممات» يعني: عدالت، زندگي و ظلم، مرگ است.
از نظر امام علي(ع) مردمي كه تسليم ظلم و ستم شدهاند در واقع مرده هستند. اصلاً يكي از مهمترين دلايل بعثت پيامبران و يكي از مهمترين وظايف و مسئوليتهاي آنان همانا استقرار عدالت در اجتماع است. قرآن درباره دعوت امت به بندگي خداوند و مخالفت با ظلم و طاغوت ميفرمايد: «ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» (نحل/32
1
آموزشکده فنی دکتر شریعتی
عدل
عدل
مساوات و برابري يكي از مهمترين آموزههاي دين مبين اسلام است و آيات و روايات بسياري وجود دارند كه قرآن كريم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوي تمام مردم در برابر قانون و نفي تبعيض و ظلم تأكيد بسيار دارند.
عدالت در اسلام بر اركان عميقي استوار است، زيرا عالم هستي و كائنات به كلي تحت نظر خداوند حكيم هستند كه تمام كردار و رفتار ما در دادگاه عدل او مورد قضاوت قرار ميگيرد. همه ما از خاك هستيم و همه به سوي خاك بازميگرديم و تمام افراد بندگان خدا هستند.
اين تلقي از جهان و انسان مساعدترين زمينه براي پذيرش عدالت است كه از نظر قرآن فطري است. قرآن ميفرمايد كه ما آشنايي با خوبيها و بديها را به طور فطري در انسان قرار دادهايم: «فألهمها فجورها و تقويها» (شمس/8)
در فطري بودن عدالت همين بس كه حتي ظالمان نيز ميكوشند تا ظلم خود را توجيه كرده و عادلانه جلوه دهند.
مسأله عدالت از نظر پيامبر(ص) نيز از اهميت فراواني برخوردار است، چنانكه ايشان فرمودهاند: «عدل ساعه خير من عباد سبعين سنۀ قيام ليلها و صيام نهارها» (جامع السادات، ج2، ص 223) يعني: يك ساعت عدالت از هفتاد سال عبادتي كه روزهاي آن روزه و شبهاي آن احيا داشته باشيد، بهتر است.
حضرت علي(ع) نيز درباره اهميت عدالت فرمودهاند: «العدل حيات و الجور ممات» يعني: عدالت، زندگي و ظلم، مرگ است.
از نظر امام علي(ع) مردمي كه تسليم ظلم و ستم شدهاند در واقع مرده هستند. اصلاً يكي از مهمترين دلايل بعثت پيامبران و يكي از مهمترين وظايف و مسئوليتهاي آنان همانا استقرار عدالت در اجتماع است. قرآن درباره دعوت امت به بندگي خداوند و مخالفت با ظلم و طاغوت ميفرمايد: «ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» (نحل/32
1
آموزشکده فنی دکتر شریعتی
عدل
عدل
مساوات و برابري يكي از مهمترين آموزههاي دين مبين اسلام است و آيات و روايات بسياري وجود دارند كه قرآن كريم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوي تمام مردم در برابر قانون و نفي تبعيض و ظلم تأكيد بسيار دارند.
عدالت در اسلام بر اركان عميقي استوار است، زيرا عالم هستي و كائنات به كلي تحت نظر خداوند حكيم هستند كه تمام كردار و رفتار ما در دادگاه عدل او مورد قضاوت قرار ميگيرد. همه ما از خاك هستيم و همه به سوي خاك بازميگرديم و تمام افراد بندگان خدا هستند.
اين تلقي از جهان و انسان مساعدترين زمينه براي پذيرش عدالت است كه از نظر قرآن فطري است. قرآن ميفرمايد كه ما آشنايي با خوبيها و بديها را به طور فطري در انسان قرار دادهايم: «فألهمها فجورها و تقويها» (شمس/8)
در فطري بودن عدالت همين بس كه حتي ظالمان نيز ميكوشند تا ظلم خود را توجيه كرده و عادلانه جلوه دهند.
مسأله عدالت از نظر پيامبر(ص) نيز از اهميت فراواني برخوردار است، چنانكه ايشان فرمودهاند: «عدل ساعه خير من عباد سبعين سنۀ قيام ليلها و صيام نهارها» (جامع السادات، ج2، ص 223) يعني: يك ساعت عدالت از هفتاد سال عبادتي كه روزهاي آن روزه و شبهاي آن احيا داشته باشيد، بهتر است.
حضرت علي(ع) نيز درباره اهميت عدالت فرمودهاند: «العدل حيات و الجور ممات» يعني: عدالت، زندگي و ظلم، مرگ است.
از نظر امام علي(ع) مردمي كه تسليم ظلم و ستم شدهاند در واقع مرده هستند. اصلاً يكي از مهمترين دلايل بعثت پيامبران و يكي از مهمترين وظايف و مسئوليتهاي آنان همانا استقرار عدالت در اجتماع است. قرآن درباره دعوت امت به بندگي خداوند و مخالفت با ظلم و طاغوت ميفرمايد: «ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» (نحل/32
1
آموزشکده فنی دکتر شریعتی
عدل
عدل
مساوات و برابري يكي از مهمترين آموزههاي دين مبين اسلام است و آيات و روايات بسياري وجود دارند كه قرآن كريم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوي تمام مردم در برابر قانون و نفي تبعيض و ظلم تأكيد بسيار دارند.
عدالت در اسلام بر اركان عميقي استوار است، زيرا عالم هستي و كائنات به كلي تحت نظر خداوند حكيم هستند كه تمام كردار و رفتار ما در دادگاه عدل او مورد قضاوت قرار ميگيرد. همه ما از خاك هستيم و همه به سوي خاك بازميگرديم و تمام افراد بندگان خدا هستند.
اين تلقي از جهان و انسان مساعدترين زمينه براي پذيرش عدالت است كه از نظر قرآن فطري است. قرآن ميفرمايد كه ما آشنايي با خوبيها و بديها را به طور فطري در انسان قرار دادهايم: «فألهمها فجورها و تقويها» (شمس/8)
در فطري بودن عدالت همين بس كه حتي ظالمان نيز ميكوشند تا ظلم خود را توجيه كرده و عادلانه جلوه دهند.
مسأله عدالت از نظر پيامبر(ص) نيز از اهميت فراواني برخوردار است، چنانكه ايشان فرمودهاند: «عدل ساعه خير من عباد سبعين سنۀ قيام ليلها و صيام نهارها» (جامع السادات، ج2، ص 223) يعني: يك ساعت عدالت از هفتاد سال عبادتي كه روزهاي آن روزه و شبهاي آن احيا داشته باشيد، بهتر است.
حضرت علي(ع) نيز درباره اهميت عدالت فرمودهاند: «العدل حيات و الجور ممات» يعني: عدالت، زندگي و ظلم، مرگ است.
از نظر امام علي(ع) مردمي كه تسليم ظلم و ستم شدهاند در واقع مرده هستند. اصلاً يكي از مهمترين دلايل بعثت پيامبران و يكي از مهمترين وظايف و مسئوليتهاي آنان همانا استقرار عدالت در اجتماع است. قرآن درباره دعوت امت به بندگي خداوند و مخالفت با ظلم و طاغوت ميفرمايد: «ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» (نحل/32