دانلود مقاله در مورد ماشينهاي دوار در كارخانجات بزرگ 109 ص
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 109 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فصل اول :
مقدمه
بسياري از تجهيزات حساس وكليدي در كارخانجات و به خصوص صنايع بزرگ را ماشينهاي دوار تشكيل مي دهند و نابالانسي جرمي قسمتهاي متحرك اين تجهيزات يكي از مشكلات تكراري و مهم آنها است . بسياري از روتورها در معرض تغيير دائمي شرايط بالانس قرار دارند . اين تغييرات معمولاً به دليل سايش در اثر برخورد مواد ساينده ، چسبيدن برخي مواد مانند گرد و غبار ، رسوب مواد ، تغييرات حرارتي در ماشين ، تغييرات پروسه كاري و غيره رخ مي دهند . بروز مسايل فوق باعث بالا رفتن ارتعاشات ماشين شده و در نتيجه موجب كاهش عمر قطعات و خرابي المانهاي ماشين ميگردد.
افزايش ارتعاشات ميتواند به حدي برسد كه كاركرد ماشين را غير ممكن نموده و توقف ماشين را اجتناب ناپذير نمايد . در چنين شرايطي يك راه حل قديمي يعني بالانس در محل نصب چاره ساز ميباشد . در اين روش توسط دستگاه هاي آناليز ارتعاشات از ماشين اندازهگيري ارتعاشي به عمل مي آيد و دامنه و فاز ارتعاشات اندازهگيري مي شود . سپس براساس دستورالعمل مشخصي با چندين مرحله راهاندازي و توقف تجهيز و اتصال وزنه هاي بالانس كننده آزمايشي و تكرار اندازهگيريها نهايتاً روتور به شرايط بالانس جرمي رسيده و عمليات بالانس به پايان ميرسد و تجهيز مجدداً راهاندازي ميگردد . اين پروسه در شرايط مختلف معمولاً بين چند ساعت تا چند روز به طول ميانجامد .
3
چكيده
ارتعاشات ماشينهاي دوار يكي از مسايل مهم مهندسي محسوب ميگ ردد . نابالانسي روتور به عنوان عموميترين منبع ايجاد ارتعاشات ، رايجترين مشكل سيستمهاي دوار ميباشد . افزايش دائمي نابالانسي در بسياري از تجهيزات صنعتي مانند فنها ، توربينها ، پمبها ، كمپرسورها و ... عموماً موجب توقف توليد گرديده و خسارات سنگيني به صنايع وارد ميكند . امروزه بالانس اتوماتيك ماشينهاي دوار به عنوان يكي از جديدترين و بهترين راه حلها مورد توجه مجامع علمي و صنعتي قرار دارد . در اين پروژه بالانس اتوماتيك ماشينهاي دوار مورد بررسي قرار گرفته است .
ابتدا روشهاي مختلف بالانس اتوماتيك و كنترل ارتعاشات شناسايي و دستهبندي شده است .به طور كلي روشهاي بالانس اتوماتيك به دو دسته فعال و غير فعال تقسيم ميگردد. در روشهاي غير فعال بالانس رينگ و گلوله مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و معادلات ديناميكي حاكم بر اين سيستم ، شرط جواب دهي و نقاط تعادل آن بررسي شده است .
سيستمهاي بالانس فعال نيز به دو دسته تقسيم گرديده اند . دسته اول سيسمتهاي كنترل مستقيم ارتعاشات ميباشند كه قادرند از طريق عملگرهاي مغناطيسي ، نيروهاي كنترلي مناسبي براي كنترل ارتعاشات روتور به آن اعمال كنند . دسته دوم ابزارهايي هستند كه با جابجا كردن وزنههاي تصحيح ، روتور را بصورت اتوماتيك و كنترل شده بالانس مينمايند .
به طور كلي سيستمهاي جابجا كنندهي وزنه به سه دستهي هدهاي دكارتي ، قطبي و جابجايي مايع تقسيم ميشوند . در اين پروژه در ضمن معرفي اين سه دسته ، معادلات حاكم ارائه شده ونمونههايي از هر يك معرفي شده است . روشهاي كنترل سيستم بالانس اتوماتيك به دو دسته ، « جابجايي بهينه » و « جابجايي مشخص » تقسيم شده و هر يك براي روتورهاي جفكات و روتور صلب با در نظر گرفتن اثرات ژيروسكوپي و براي روتورهاي انعطاف پذير ، شرح داده شده است .
بالانس اتوماتيك به روش مودال و ضرايب تأثير نيز شرح داده شده و براي رفع معايب آنها يك الگوريتم بالانس اتوماتيك تركيبي پيشنهاد شده است . در اين روش ابتدا ماتريس ضرايب اثر از روي پارامترهاي مودال محاسبه شده و اين ماتريس براي شروع عمليات بالانس
3
به كار ميرود . حين جابجايي جرم ماتريس ضرايب اثر جديد محاسبه و براي تكميل و عمليات بالانس به كار ميرود .
بحث ديناميك روتورها عنوان مباحث مقدماتي براي تكميل بحث و فهم چگونگي عملكرد سيستمهاي بالانس اتوماتيك ارائه گرديده است . شبيه سازي عددي روشهاي بالانس اتوماتيك براساس معادلات به دست آمده در اين قسمت انجام شده است .
توقف ماشين و در نتيجه توقف خط توليد در اثر نابالانسي معمولاً خسارات سنگيني به كارخانجات وارد مي آورد . يك راه حل مناسب براي اين مساله استفاده از سيستمهاي بالانس اتوماتيك ميباشد . سيستمهاي بالانس كننده فعال كه ايده اوليه آن از سالهاي پيش ارائه گرديده ، سيستمهايي هستند كه قادرند يك ماشين دوار را در هنگام بروز نابالانسي ، بصورت خودكار و بدون نياز به متوقف كردن تجهيز بالانس نمايند . اين كار توسط جابجا شدن وزنههايي كه بطور دائمي به روي روتور نصب شده اند صورت ميگيرد . مهمترين مزيت اين سيستمها عدم نياز به متوقف كردن تجهيز براي عمليات بالانس ميباشد .
1-1 روشهاي بالانس اتوماتيك
تا كنون روشهاي مختلفي در سيستمهاي بالانس كننده اتوماتيك به كار گرفته شده است . از جمله ميتوان سيستمهاي بالانس كننده اتوماتيك انفعالي . passive Automatic Balancer
، سيستمهاي كنترل مستقيم ارتعاشات به صورت فعال .Direct Active Vibration Control
و سيستمهاي فعال جابجا كننده وزنه . Active Mass Redistribution Balancers
را نام برد . هر يك از اين روشها كاربردهاي خاص خود را داشته و اين سيستمها هم اكنون در گستره وسيعي از المانهاي دوار به كار ميروند .
قديميترين روش بالانس اتوماتيك استفاده از بالانس كنندههاي انفعالي است . محققين نشان دادهاند كه ارتعاشات ماشينهاي دوار ميتواند بوسيله يك سيستم بالانس غير فعال كاهش يابد . سيستم غير فعال ، بالانس كنندهاي است كه عمليات بالانس روتور را بدون نياز به سيستم كنترل و يا محرك انجام ميدهد .
4
براي كنترل فعال ارتعاشات در ماشنهاي دوار دو تكنيك وجود دارد . تكنيك كنترل مستقيم ارتعاشات به صورت فعال (DAVC) كه در آن بطور مستقيم يك نيروي عمود بر روتور اعمال ميگردد يكي از اين تكنيكها ميباشد . در تكنيك دوم توزيع جرم روتور توسط ابزارهاي خاص و با جا بجا كردن وزنههاي تصحيح تنظيم ميگردد.
در روش كنترل مستقيم ارتعاشات ، نيروي اعمالي به روتور توسط ابزارهاي ايجاد كننده نيرو نظير بيرينگهاي مغناطيسي توليد ميگردد مزيت مهم تكنيكهاي DAVC اين است كه نيروي اعمال شده به روتور ميتواند خيلي سريع تغيير نمايد . اين مزيت باعث ميشود كه بوسيله اين سيستم بتوان ارتعاشات ناشي از نابالانسي ، ارتعاشات ازاد گذرا و ساير ارتعاشات موجود در ماشينهاي دوار را بطور كلي حذف نمود . محدوديت اين سيستم ، حداكثر نيرويي است كه عملگرهاي توليد كننده نيرو ميتوانند اعمال نمايند .
در سرعتهاي دوراني بالا ، نيروي نابالانسي سيستم ميتواند به سطح فوقالعاده بالايي برسد و بيشتر ابزارهاي اعمال نيرو نميتوانند نيروي كافي را جهت خنثي كردن آن ايجاد نمايند . در اين شرايط روشهاي جابجا كننده وزنه مناسب خواهد بود. در اين روش ابزار خاصي كه داراي مركز جرم قابل تغيير است ، بر روي روتور نصب ميگردد .پس از آنكه ارتعاشات ماشين اندازهگيري و وجود نابالانسي تشخيص داده شد ، مركز جرم اين ابزار در جهت مخالف نابالانسي سيستم تغيير مينمايد و به اين ترتيب ارتعاشات ماشين دوار به واسطه حذف منبع ارتعاشات ، يعني نابالانسي روتور ، از بين ميرود .
برخلاف ابزارهاي نيرويي ، ابزارهايي تغيير توزيع جرم قادرند نيروهاي زيادي را ايجاد نمايند اما سرعت عمل آنها پايين است . همچنين اين ابزارها قادر به از بين بردن ارتعاشات گذرا و ارتعاشات غير هماهنگ ماشين كه ناشي از عيوب ديگر هستند ، نميباشند .
1-2- تاريخچه
در اين پروژه علاوه بر سيستمهاي بالانس اتوماتيك ، بحث ديناميك روتورها و بالانس غير اتوماتيك ، به عنوان پيش زمينه بالانس اتوماتيك مورد توجه قرار گرفته است ،