ارمغانهاي ايران بجهان معماري گنبد
دسته بندي :
علوم پایه »
دانلود پاورپوینت های علمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 92 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
ارمغانهاي ايران بجهان معماري گنبد
از آنگاه كه مردمان غارها و اشكفتهاي كوهساران را رها كردند و در دامنه كوهها و ميان دشتها پراكنده شدند نخستين چيزي كه ناگزير از فراهم كردن آن بودند سرپوشيدههائي بود كه بتواند مانند غار پناهگاه آنان باشد.اگرچه در روزهاي نخستين نيازي به شبستانهاي گسترده نبود و همين كه پناهگاهشان خانواده كوچكي را در زير آسمانه خود جاي ميداد خوشنود بودند ولي ديري نپائيد كه خانوادههاي كوچك بهم پيوستند و دسته و گروههائي تشكيل دادند كه كند كوچكي كه در دل زمين كنده بودند يا آشيانه و كلبه مختصري كه با چوب و شاخ و برگ و خار و خاشاك برپا شده بود نميتوانست دسته يا گروهي را سرپناه باشد. نياز به سرپوشيدههاي گسترده ديرك و ستون را پديد آورد و شبستانها و نهانخانهها و تالارهاي چهلستون جاي كلبههاي نئين و چيرهاي چوبپوش و كندهاي غار مانند نشست ولي وجود تعدادي زياد ديرك و ستون (كه طبعاً در آغاز بسيار بهم نزديك بود) مانع ديد ميشد و بويژه هنگام برگزاري آئينها و جشنها و ميهمانيها اين كموكاست بيشتر بچشم ميخورد
نخست كوشيدند تا آنجا كه ميسر است ستونها را از همديگر دور كننند و براي اينكار ناچار بفراهم كردن فرسبها و تيرهاي سخت و استوار و كشيدهشدند ولي بازهم ناتواني تيرهاي چوبين در بردن بار دهانههاي بزرگ كا را دشوار ميكرد اين بود كه پوشش دهانههاي بزرگبيستون آرزوي معماران روزگار باستان شد.
ساختمان تالار چهلستون در جهان كهن نمونههاي بيشمار داشت ولي براي نخستينبار در ايران و در شهر پارسه يا تختجمشيد بود كه با فراهم كردن چوب كنار از جاهاي دوردست (مانند جبلعامل) و فرسب و لته و تختهچوب چندن و ساج از گنداره معمار يا رازيگر پارسي توانست فاصله دوستون را تا حداكثر ممكن (يعني درحدود شش گز- (نزديك 4/6 متر) برساند در حاليكه بيش از آن در چهلستونها و ستاوندهاي كهتر گاهي سطبراي ستونها پيش از فاصله ميان آنها بود (مانند معابد مصري و جز آن
اگرچه اين پيشرفت بسيار چشمگير بود ولي ايراني به آن خشنود نشد و براي برگزاري جشنها وبارهاي شاهانه چيزي گستردهتر و پيشرفتهتر آرزو ميكرد پس از يورش خشمگينانه و دژ چشمانه اسكندر ويرانگر بايران (با اينكه اميد داشت ايران و آسيا را يوناني كند و فرهنگ باختري را بزور در خاورزمين فرنانروا سازد جز چند مورد معدود (مانند آتشكده خورهه) كه تا حدي از سر ستونهاي معروف به (ايوتي- يونيك) استفاده شده بود معماري يونان هرگز نتوانست در ايران جاي گرم كند (اين نكته نيز جالب توجه است كه نمونه كليه سرستونهائي كه امروز بنام توسكان و دوريك و يونيك معروف شده در استودانها و پرستشگاههاي كهن ايران مانند قخريكه و سكاوند وقزناپان و داو- دختر و در روزگاري بسيار كهنتر از دوران درخشش معماري يونان بكار گرفته شده و بخوبي ميتواند خاستگاه خود را نشان دهد و ما در بحثي ديگر از آن سخن خواهيم گفت) از همان روزهائيكه شاهنشاهي هخامنشي فرو ميافتاد معماران ايراني برآن شدند كه طاق و گنبد را (كه پديده طبيعي و خاص معماري ايراني است) جانشين تختبام و خرپشته چوبين كنند
چه آوردن چوب سدر از جبلعامل و ساج از گنداره هميشه ميسر نبود و در جنگلهاي تُنُك و جلگههاي درندشت هم چوب سخت و استوار و كشيده بزحمت فراهم ميشد (اگرچه در جنگلهاي انبوه شمال و جنوب تا اندازهاي بدست ميآمد) ازآن گذشته وجود موريانهاي بنام ترده در خاك بسياري از نقاط ايران كاربرد چوب را كاري بيمنطق و گاهي بسيار خطرناك جلوه ميداد
طاق و گنبد و چفد (قوس) در ايران پيشينهاي كهن داشت و معماران روزگار باستان نمونههاي شگفتي از آنرا در معبد زيرين چغازنبيل (كه از مصالح آن براي ساختمان چغازنبيل استفاده شده) و آرامگاههاي سردابي بيرون شهر دورانتاش (نزديك هفت تپه و تپه نوشيجان و ويرانههاي سيستان و استودانهاي كوميش دامغان بدست دادهاند (از هزاره دوم تا
آغاز شاهنشاهي پارس) كه دنباله آن تا روزي كه معماري ملي رواج داشت ادامه يافته است (و چون طاق و چفد ايراني تابع فلسفه برمبناي رياضي ويژهاي است كه پايگاهي ارجمند در معماري و فن ساختمان دارد در گفتار ديگري ازآن سخن خواهيم گفت