مقاله فلسفه كانت word
دسته بندي :
علوم پایه »
معارف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بررسى پايههاى اخلاق و فلسفه(كانت)
(كانت) (۱) از فلاسفه بزرگ غرب، بناى اساسى اخلاق را قضاياى اخلاقى پيشينى مىداند كه زائيده عقل انسانى مىباشد و به هيچ وجه از تجربه و آزمايش نشات نگرفته است و به طور كلى از نظر «كانت» وظيفه اوليه فيلسوف اخلاقى بايد اين باشد كه عناصرپيشينى از معرفت اخلاقى را شناسائى و منشا آنها را پيدا كرده، نشان دهد. مثلا معانى تعهد را نبايد در طبيعت انسان يا در اوضاع و شرائط عالمى كه در آن قرار دارد جستجو كرد، بلكه بايد آن را به نحو پيشينى در مفاهيم عقل(عملى) محض جست (۲) .
پس «كانت» اصالت تجربه را در اخلاق رد مىكند، كانت در بخش اول كتاب خود:«اساس ما بعدالطبيعه اخلاق» مىنويسد:
«در ميان تمام آنچه كه تصور آن ممكن است، در عالم و بلكه در خارج عالم بهطوركلى چيزى وجود ندارد كه بتوان آن را بدون قيد و شرط خير و خوب شمرد مگر اراده خير (۳) .
خود «كانت» عبارت بالا را در همان كتاب چنين توضيح مى دهد كه مثلا هوشمندى وشجاعت و استقامت در كارها امورى هستند كه از جهات مختلف مىتوان آنها را خوب شمرد ولى همين مواهب طبيعى ممكن است مبدل به نهايت شر و بدى شوند در صورتى كهارادهاى كه آنها را به كار مىگيرد، اراده خوبى نباشد حتى اعتدال در عواطف وانفعالات كه متقدمين آن را بدون شرط خير مىدانستند، نمىتوان آن را بدون شرط خيرشمرد. زيرا بدون اراده خير همين امور گاهى به عنوان اشياء بد تلقى مىشود. مثلا خونسردى و تسلط بر نفس مجرم، نه تنها او را خطرناك
تر مىكند، بلكه در چشم ما نيزشريرتر از مجرم عادى جلوه مىنمايد. و به تعبير ديگر مىتوان كلام كانت را چنين بيان كرد:
«هر چيزى كه متصف به خوبى و خير مىشود، در رابطه با چيز ديگرى خير است ونمىتوان آن را نسبت به هرچيز و در هر حال خير دانست. مثلا ليوان آب سرد براى فرد تشنهاى در هواى گرم خوب است اما همان ليوان آب سرد براى شخص سرماخوردهاى درهواى سرد نه تنها خوب نيست، بلكه احيانا بد و شرير مىباشد اما اراده خير تنهاچيزى است كه بدون هيچ شرطى مطلقا خوب است». سپس كانت اضافه مىكند:
«آنچه موجب مىشود كه اراده خير بدينگونه باشد، اعمال اراده و موفقيتهاى آن در صحنه و يا قدرت آن بر رسيدن به اين مقصود و يا آن هدف نيست، بلكه كار در خوداراده است يعنى اراده خود ذاتا خير مىباشد، اراده از جهت ذات خودش مورد اعتبارو ملاحظه بوده، لازم است به تنهائى ارزشيابى شود و مقصود از اراده فقط آرزوى ساده نيست، بلكه تلاش براى استخدام تمام ابزارهائى است كه قدرت بر آن داريم».
سوال از «كانت»
حال در اينجا اين سوال مطرح است كه مراد از اين كه اراده خير هميشه خير است چيست؟ آيا مقصود ايشان از اين عبارت اين است كه ما خير بودن را همراه اراده ملحوظ داشته و جزو موضوع قرار دادهايم؟ اگر مراد اين باشد، درپاسخ او مىگوئيم كه اراده در اين صورت بالضروره خير است و اين ضرورت و بداهت بهاصطلاح علماء علم منطق ضرورت به شرط محمول است، زيرا اگر محمولى در موضوع يك قضيه اخذ شود، در اين صورت محمول به