مقاله سيستم اطلاعات تجاري word
دسته بندي :
مقاله »
علوم پایه
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
سيستم اطلاعات تجاري
مقدمه
سيستم هاي اطلاعات در اشكال گوناگون ميتوانند در سازمانها و كسب و كارها به كار گرفته شوند. مواردي نظير انجام فعاليتها، حل مسايل سازماني و پيگيري فرصتهاي تجاري، همگي با استفاده از آن امكان پذير ميگردد.
در اين مقاله قصد داريم سيستم اطلاعات تجاري (BIS) را كه كاركردهاي گوناگون سازمان نظير بازاريابي، مالي، حسابداري، مديريت عمليات و مديريت منابع انساني را پشتيباني ميكند، مورد بررسي قرار دهيم و در پي آن اثراتي كه ميتواند بااستفاده از اين سيستم ها در عملكرد سازمانها و كيفيت خروجيهاي آنها ايجاد شود را مورد مطالعه قرار دهيم.
اهميت اطلاعات در تجارت
امروزه اطلاعات هم به عنوان يك منبع مهم استراتژيك در سازمان و هم به عنوان يك منبع عمده براي ارزش افزوده مطرح است. اطلاعات همواره به عنوان يك مزيت رقابتي قلمداد شده است. دستيابي به اطلاعات مربوط به فعاليتهاي گوناگون سازمان از جنبه هاي مختلف ميتواند بر عملكرد كلي آن اثرگذار باشد، برخي از مزاياي آن به شرح ذيل است:
داشتن اطلاعات در زمينه نيازها و ديدگاههاي مصرف كنندگان نسبت به كالاها و خدمات فعلي سازمان ميتواند، به بهبود محصولات و ايجاد محصولات جديد منجر شود.
اطلاعات در مورد پيشرفتهايي كه در زمينه مواد و كاربرد فناوري وجود دارد ميتواند به كارايي و بهره وري در فرايند توليد و بهبود طراحي و كيفيت محصول منجر گردد.
ارتباطات پيشرفته ميان كاركناني كه خدماتي را به مشتري ارائه ميدهند و گروه عمليات طراحي و توليد محصول، موجب مشخص شدن نواقص كالا و مشكلات در نصب و اجراي عمليات خواهد شد و لذا موجب افزايش كيفيت شود.
وجود جريان صحيح اطلاعات بين بخشهاي توليد و فروش ميتواند وظايف پيش بيني و برنامه زمان بندي توليد را بهبود بخشيده و زمان تحويل را كاهش دهد.
به علاوه هر سازماني كه داده هاي صحيح، دقيق، بهنگام و جامع در اختيار داشته باشد و بتواند در كمترين زمان، به داده هاي مورد نيازش دسترسي داشته باشد، بهتر ميتواند به اهدافش نايل شود.(7)
ويژگيهاي اطلاعات مناسب :
اطلاعات مفيد داراي چهار ويژگي هستند؛ 1 - بهنگام بودن 2 - كيفيت 3 - كامل بودن 4 - مربوط بودن. بهنگام بودن به اينكه آيا در هنگام تصميم گيري دسترسي به اطلاعات امكان پذير است يا خير، اشاره دارد. كيفيت به معناي صحت اطلاعات است. افراد به سادگي ميتوانند بااطلاعات غلط تصميم هاي اشتباهي را اتخاذ كنند. كامل بودن به مقدار اطلاعات گردآوري شده، دلالت دارد ومربوط بودن به ميزان ارتباط اطلاعات بااهداف تصميم ها اشاره دارد. معيارهاي مناسب به مديران كمك خواهد كرد تا اطلاعات و گزينه هاي صحيح را انتخاب كنند.(3)