پاورپوینت زنجیره ارزش مایکل پورتر
دسته بندي :
انسانی »
مدیریت
بخشی از متن پاورپوینت
مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر :
مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر (Michael Porter) کمک میکند تا بتوانیم تحلیل دقیقتری از سازمانها و شرکتهایی که توان ایجاد ارزش و مزیت رقابتی دارند داشته باشیم.
*هدف استراتژی ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان است.
مزیت رقابتی نقطه قوتی است که:
-برای خدمت گیرندگان ارزشمند است.
-برای سازمان اعتبار میآورد.
-به راحتی قابل تقلید برای رقبا نیست.
براساس تعریف مایکل پورتر(1985)...
سلسله فعالیت هایی که یک شرکت «دریک صنعت خاص» انجام می دهد تا ارزش مورد نظر مشتری را از طریق ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بالا، در زمان مناسب، با قیمت مناسب و در مکان مناسب تامین کند.
زنجیره ارزش مجموعهای از عملیاتهایی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام میپذیرد تا به خلق ارزش منجر شود. محصولات از زمان حلقههای این زنجیره عبور میکنند و در هر حلقه ارزشی به محصول نهایی افزوده میگردد. باید دقت کرد تا زنجیرۀ ارزش با هزینهیابی بر اساس فعالیتها اشتباه نشود.
-مدل زنجیره ارزش در دهۀ ۹۰ رشد چشمگیری پیدا کرد و تبدیل به اولین ابزار مدیران در مدیریت استراتژیک شده بود.
فعالیتهای اصلی :
تدارکات داخلی (Inbound Logistic) شامل: دریافت، ذخیرهسازی، انبارداری، کنترل، حملونقل و برنامهریزی .
عملیاتها (Operations) شامل: ماشینکاری، بستهبندی، مونتاژ، نگهداری و تعمیرات تجهیزات، آزمایش محصولات و تمامکارهایی که ورودیها را به خروجیها تبدیل میکند.
فهرست مطالب :
مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر
اجزای مدل زنجیره ارزش پرتر
مدل زنجیره ارزش پورتر
فعالیتهای اصلی
فعالیتهای حمایتی
بررسی فعالیت و فرآیندهای موجود
نتایج بیرونی
نتایج درونی
سه ویژگی زنجیره ارزش قوی از نظرکاپلینسکی(2001)